Lexus UX 300e Electric, de eerste batterij-elektrische Lexus
Komt medio 2020 naar Nederland
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Volgens Lexus zijn er meerdere technologieën noodzakelijk om de CO2-uitstoot van auto’s terug te dringen, dus ook plug-in hybrides, auto’s met een brandstofcel (waterstof) én batterij-elektrische auto’s. Lexus komt met al die technologieën. Dit is de eerste BEV van Lexus: de Lexus UX 300e Electric.
Extra laag zwaartepunt
Goed, de feiten van de Lexus UX 300e Electric op een rij. De Japanse autobouwer plaatst hem net als de Lexus UX 250h Hybrid op het GA-C platform. Dit platform heeft van zichzelf al een laag zwaartepunt, maar nu nog meer omdat Lexus in de bodem – tussen de vóór- en achterwielen – een accupakket plaatst. Dit lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 54,3 kWh en voedt een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor.
Actieradius Lexus UX 300e Electric
De Lexus UX 300e Electric kan op papier (NEDC) 400 kilometer afleggen op een enkele acculading. WLTP-cijfers zijn nog niet bekend, maar wij rekenen op ongeveer 350 kilometer. Cijfers over oplaadtijden noemt Lexus ook nog niet, maar je kan de crossover sowieso opladen aan een regulier stopcontact, via een wallbox of een snellader. Om de stilte in het interieur te bevorderen past Lexus extra geluidsisolatie toe, maar installeert Lexus ook een vlakke bodemplaat en aerodynamisch efficiënte wielen.
Medio 2020
De Lexus UX 300e Electric debuteert op de autoshow van Guangzhou in China en komt naar verwachting medio 2020 op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Interesse in een Lexus met een stekker? Je kan je voor deze UX 300e Electric nu al melden bij de Lexus-dealer of op de website van Lexus.
Nog geen reacties