Lexus LF-Z Electrified verklapt alles over toekomst Lexus
Design in- en exterieur voorproefje van nieuwe Lexus-modellen
Lexus onthult de LF-Z Electrified Concept. Het studiemodel laat zien wat Lexus in 2025 wil realiseren op het gebied van prestaties, design en technologie. Bijzonder aan het studiemodel is niet alleen het design, maar ook de techniek. De Lexus LF-Z Electrified staat namelijk op een gloednieuw BEV-platform.
Elektrische Lexus-modellen
Ook Lexus gaat zich richten op batterij-elektrische auto’s. Er komen er zelfs een heleboel aan. Deze Lexus LF-Z Electrified moet een voorproefje geven. Sowieso gaan we elementen uit het design van het in- en exterieur terugzien op toekomstige Lexus-modellen. Het nieuwe Lexus-logo staat symbool voor de nieuwe designlijn van het merk.
Flinke auto
De Lexus LF-Z Electrified is 4,88 meter lang, 1,96 meter breed en 1,6 meter hoog. Een forse wielbasis van 2,95 meter zorgt voor de nodige interieurruimte. De accu’s bevinden zich in lengterichting onder de wagenvloer. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh en zorgt voor een WLTP-range van een stevige 600 kilometer. Het opladen kan met maximaal 150 kW aan laadvermogen.
Snelste Lexus ooit
Op papier is de Lexus LF-Z Electrified de snelste Lexus ooit. Hij sprint in slechts 3,0 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Niet zo gek ook, want de aandrijflijn levert 400 kW (544 pk) en liefst 700 Nm aan koppel.
DIRECT4-vierwielaandrijvingssysteem
Het nieuwe DIRECT4-vierwielaandrijvingssysteem maakt de verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen volledig variabel. Afhankelijk van de omstandigheden is de LF-Z Electrified voor-, achter- of vierwielaangedreven.
Steering by wire
De LF-Z Electrified maakt gebruik van ‘steering by wire’. Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen stuur en stuurkolom. Het stuur is ook bijzonder. Lexus spreekt over een zogeheten ‘Tazuna’-cockpit. Tazuna staat voor de manier waarop een paard en zijn berijder elkaar aanvoelen. In de LF-Z Electrified vertaalt dit zich in een clustering van bedieningselementen op het stuur en een Head-Up Display met augmented reality in het blikveld van de bestuurder. Het instrumentenpaneel en andere elementen zijn relatief laag in de auto geplaatst. De cleane interieurafwerking en het glazen panoramadak versterken de lichte uitstraling nog eens. Deze interieur-layout is ook een voorbode van het Lexus-interieurdesign van de toekomst.
Stemcommunicatiefunctie
Het studiemodel maakt ook gebruik van AI (Artificial Intelligence). AI is bijvoorbeeld geïntegreerd in de stemcommunicatiefunctie. Dit systeem herkent, leert van en past zich aan de voorkeuren en gedragingen van de persoon achter het stuur aan. Zo ondersteunt dit systeem bijvoorbeeld bij het plannen van routes en geeft het informatie over de plaats van bestemming. Door de interacties met de bestuurder kan het zelflerende systeem fungeren als een ‘lifestyle conciërge’.
Digital key
Met de digital key is het mogelijk om familie en vrienden toegang tot de auto te geven zonder dat ze daarbij een sleutel nodig hebben. Gastgebruikers kunnen de auto ontgrendelen en vergrendelen met een smartphone. Op deze manier kunnen pakketbezorgers ook bestellingen in de auto afleveren. Zelfs Carsharing is met deze functie mogelijk.
E-Latch-systeem
De Lexus LF-Z Electrified heeft ook een E-Latch-systeem voor de portieren. Als de berijder of een passagier de auto nadert met de sleutel op zak, komen de deurhendels automatisch en uitnodigend naar buiten. De portieren zijn vervolgens te ontgrendelen door een sensor in de hendel aan te raken. Bij het uitstappen volstaat een druk op de knop om de deuren te ontgrendelen. Sensors houden de omgeving van de auto in de gaten. Als iemand uit wil stappen terwijl een auto of een fietser nadert, volgt een waarschuwing. Dit vermindert het risico op ongevallen.
Elektrochromatisch
Het glas van het panoramadak is elektrochromatisch. Dat betekent dat het glas is te dimmen op momenten dat de inzittenden dat willen. Het dak heeft ook een verlichtingsfunctie die een nachtelijke hemel verbeeldt. Een centraal in het dakpaneel geplaatst touchscreen maakt het mogelijk dat de inzittenden voor en achter met elkaar kunnen communiceren. De stoelen achterin hebben voor maximaal comfort een verstelbare rugleuning en een massagefunctie.
Technologie van de nabije toekomst
Alle genoemde en getoonde technologie van de Lexus LF-Z Electrified vindt in de nabije toekomst zijn weg naar productiemodellen. In die zin is deze conceptcar dus realistischer dan je zou denken.
Nog geen reacties