Lexus heeft CT 200h gereed (+ persbericht)
Lexus rondt ontwikkeling CT 200h op Europese wegen af
• Tests met dynamische set-up op Europees wegennet afgerond
• Energy Management System verder verfijnd voor optimale dynamische prestaties
• Full Hybrid aandrijflijn met groen A-label, 14% bijtelling en vrij van BPM en wegenbelasting
• Keuze voor een dynamische of onthaastende rijstijlLexus heeft de dynamische tests met de Full Hybrid CT 200h op de Europese wegen afgerond. Om aan de hoge eisen van de Europese consument te voldoen, is de Lexus op een aantal fronten verder verfijnd. Lexus’ kleinste model is daarmee nu klaar voor productie. De CT 200h staat vanaf maart 2011 bij de Nederlandse Lexus-dealers en wordt op de autosalon van Parijs in zijn definitieve vorm onthuld.
Een belangrijk onderdeel van de tests was het optimaliseren van het Energy Management System, dat deel uit maakt van de Full Hybrid aandrijving. Dankzij die aanpassingen zorgen de twee energiebronnen in de Full Hybrid auto zowel voor sportieve eigenschappen als voor milieuverantwoorde prestaties. Verder werden het motormanagement en de reacties van de gasklep getuned voor een meer dynamische rijervaring. Ook het motorgeluid werd verfijnd.
Lexus CT 200h, energielabel A, 14% bijtelling en vrij van BPM en MRB
De CT 200h is de eerste compacte vijfdeursauto van Lexus en markeert de introductie van de eerste Full Hybrid in het Europese premium compact segment. Voor Lexus vormt de CT 200h ook de eerste Full Hybrid voor een groter publiek, waarbij het Japanse merk vooral jongere kopers en zakelijke rijders als doelgroep voor ogen heeft. Die profiteren van een 14% bijtelling en het groene energielabel A.Bovendien heeft de compacte Lexus een toonaangevend brandstofverbruik, ongekend lage CO2-emissies, een NOx-uitstoot die slechts 10% bedraagt van die van een even groot dieselmodel. Ook stoot de CT 200h in tegenstelling tot dieselmotoren, geen schadelijke roetdeeltjes uit. De NOx-emissies van de nieuwe Lexus liggen nu al lager dan de strenge Euro 6-norm die in september 2014 van kracht wordt.
Sportieve prestaties met comfortabele eigenschappen
Er is extra aandacht besteed aan superieure rijeigenschappen en stabiliteit door buitengewoon veel aandacht te besteden aan de stijfheid van de carrosserie. Ook stelt de Lexus CT 200h in zijn segment een nieuwe norm op het gebied van rijcomfort en handling. Daartoe werd een volledig nieuwe wielophanging ontworpen, bestaande uit MacPherson-veerpoten met L-vormige draagarmen voor en nieuwe double-wishbone en langsarmen achter.
Uniek in zijn klasse: Stabilisatorstang met geïntegreerd dempersysteem
Omdat een uiterst stijve carrosserie de neiging heeft om trillingen over te brengen, is de CT 200h te voorzien van een unieke stabilisatorstang met een lateraal geïntegreerd dempersysteem voor en achter – een unicum in het compacte premiumsegment. Hierdoor worden ongewenste trillingen in de carrosserie geminimaliseerd, wat zorgt voor lineaire stuurreacties en verbeterd rijcomfort.De carrosserie bestaat behalve uit aluminium ook uit lichtgewicht plaatstaal met een hoge treksterkte; niet alleen om het zwaartepunt te verlagen, maar ook om de auto zo licht mogelijk uit te voeren om het brandstofverbruik te verminderen. Verder zijn de motorkap, de achterklep en de bumperverstevigingen uitgevoerd in aluminium.
CT 200h stuurt zeer direct
De CT 200h is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Het energiebesparende, lichtgewicht ontwerp kan perfect worden gecombineerd met de Lexus Hybrid Drive-aandrijflijn. Met slechts 2,6 omwentelingen van aanslag tot aanslag heeft de CT 200h op de LFA na de meest directe besturing die ooit is toegepast in een Lexus.
Een ander belangrijk kenmerk van de Lexus CT 200h is de speciale rijstandschakelaar waarmee bestuurders kunnen kiezen uit vier verschillende rijstanden: EV, ECO, NORMAL en SPORT. Deze modi schakelen de CT 200h naar wens over in een onthaastende of dynamische setting, terwijl tegelijkertijd de prestaties en dynamische stabiliteit óf juist de efficiency, het brandstofverbruik en de emissies worden aangepast.Toonaangevend stil, zowel binnen als buiten
De CT 200h profiteert van een aantal maatregelen die erop gericht zijn de wind- en weggeluiden tot een minimum te beperken zodat de inzittenden kunnen genieten van een toonaangevend stil interieur. Daarom wordt in de motorruimte, het schutbord, de bodemplaat en in de cabine royaal gewerkt met isolerende en geluiddempende materialen.
Een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van slechts 0,28 zorgt ervoor dat het windgeruis van de carrosserie van de CT 200h worden geminimaliseerd. Een van de andere maatregelen die het geluid moet beperken, is de toepassing van een voorruit met een geluiddempende dunne filmlaag. De achterzijde van de motorkap is zó gevormd dat de turbulentie die ontstaat door de luchtstroom over de ruitenwissers minimaal is. De ruimte tussen de voorruit en het dak en de regengoten aan de zijkant is zo klein mogelijk gehouden om het windgeluid te verminderen. En een afdichting in de middenstijl tussen de voor- en achterportieren zorgt ervoor dat de lucht soepel langs de carrosserie wordt geleid.
CT 200h: natuurlijk met Lexus Red Carpet Treatment
Zoals elke Lexus-bestuurder, profiteert straks ook de berijder van een CT 200h van het Lexus Red Carpet Treatment. Deze premium service staat onder meer voor een haal- en brengservice van de auto, vervangend vervoer bij reparatie, een vaste servicemonteur en standaard reiniging van het exterieur én het interieur na elke servicebeurt.
De Lexus CT 200h is vanaf maart 2011 leverbaar via de Nederlandse Lexus-dealers.
Nog geen reacties