Landelijk betaalsysteem oplaadpunten op komst
Landelijk betaalsysteem
Op 1 april zetten ook de netbeheerders een eerste stap naar een landelijk betaalsysteem voor oplaadpunten. Vanaf die dag starten de netbeheerders met het uitwisselen van onderlinge verrekeningen. Zodra er inzicht is in hoeveel stroom elektrisch rijders via de diverse serviceproviders aftappen, kunnen de netbeheerders de getankte stroom onderling verrekenen. Het hiervoor ontwikkelde ‘interoperabele’ systeem lijkt sterk op het pasjessysteem voor het gebruik van de openbare oplaadpunten. Net zoals de oplaadpasjes elektrisch rijders toegang geven tot de oplaadpunten van alle aanbieders, zo hebben nu ook de beheerders inzicht in de kosten van de getankte stroom. Zodra beheerders en serviceproviders onderling de kosten kunnen verrekenen, is het tijd voor de invoering van een geautomatiseerd betaalsysteem voorde EV-rijders.
Betalen opladen noodzakelijk
Stichting e-laad, Nuon, Essent, The New Motion, Eneco, GreenFlux, EV Box, ALFEN en ICU en Travelcard hebben zo’n vier maanden aan het systeem gewerkt. Volgens de betrokken partijen moeten elektrisch rijders nu wel gaan betalen voor het opladen. Gebeurt dit niet, dan is het onmogelijk om het netwerk van openbaar toegankelijke oplaadpunten te kunnen financieren en onderhouden. Om uiteindelijk de EV-rijders voor de getankte stroom te laten betalen, is het nodig dat beheerders en serviceproviders onderling de kosten kunnen verrekenen.
Nog geen reacties