Land Rover gaat all-in op EV-techniek
“We zijn vastberaden om van het Verenigd Koninkrijk een wereldleider te maken als het gaat om elektrische aandrijftechnologie”, zegt Dr. Wolfgang Epple, Director of Research and Technology bij Jaguar Land Rover.
In de afgelopen twee jaar heeft Land Rover meer dan 22 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van semi-elektrische modellen. De Engelse autofabrikant wordt (financieel) bijgestaan door twaalf Engelse bedrijven en instellngen en Innovate UK, een innovatiebureau van Britse ministerie van Zaken & Innovatie
Met drie Concept_e studiemodellen laat Land Rover zie hoe ver het onderzoek gaat in de zoektocht naar toekomstige elektrische aandrijfmodules.
Concept_e MHEV
Deze Range Rover Evoque is voorzien van een mild hybrid-aandrijflijn. Een dieselmotor met 66 kW (90 pk) wordt bijgestaan door een 15 kW sterke elektromotor, gemonteerd op de krukas. De dieselmotor is ook een prototype en heeft slechts drie cilinders, uniek voor Land Rover.
Concept_e PHEV
Het plug-in hybride studiemodel is een Range Rover Sport met een 220 kW (300 pk) sterke benzinemotor. Een 150 kW sterke elektromotor zorgt voor de elektrische aandrijving en fungeert als startmotor. Cijfers over uitstoot of actieradius zijn nog niet bekend.
Concept_e BEV
Dit studiemodel is eigenlijk niets meer dan een aluminium chassis. Het zijn de beginselen van een volledig elektrisch aangedreven voertuig. De bodemplaat herbergt een 70 kWh lithium-ion accupakket. De voorste elektromotor legt 85 kW in de schaal terwijl de achterste elektromotor nog eens 145 kW toevoegt.
Nog geen reacties