Lamborghini Terzo Millennio is elektrisch en aangrijpend
Studiemodel met geavanceerde aandrijving
Maak kennis met de Lamborghini Terzo Millennio. Dit spectaculaire studiemodel is het eerste teken van een toekomstige Lamborghini met elektrische aandrijving.
Het design van de Lamborghini Terzo Millennio is buitengewoon futuristisch en aangrijpend en laat zien hoe de ontwerpstijl van Lamborghini evolueert. Maar het gaat hier vooral om de techniek.
De Terzo Millennio is ontwikkeld in samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Het project is gericht op de verdere ontwikkeling van elektrische aandrijving zonder conventionele batterijen.
Supercondensator
Elk wiel is voorzien van een geïntegreerde elektromotor. De stroom wordt geleverd door zogenoemde supercondensatoren die energie heel snel opnemen en afgeven. Ideaal voor een abrupte, krachtige vermogensboost. Daarom kennen we ze ook van de hybride Le Mans-racers.
Ander voordeel is dat supercondensatoren van carbon gemaakt kunnen worden en vrijwel iedere vorm kunnen aannemen. Bij de Lamborghini Terzo Millennio fungeren de carrosseriedelen als supercondensator, gemaakt van speciale ‘carbon nanotubes’.
Een groot nadeel van supercondensatoren is dat ze geen grote hoeveelheden energie voor lange tijd kunnen opslaan. Bovendien is het vooralsnog zeer kostbaar en gecompliceerd om carbon plaatdelen met nanotechnologie op grote schaal te produceren.
LEES OOK: Volkswagen gaat voor elektrisch Pikes Peak-record
Uitdaging
Niet voor niets heeft Lamborghini de samenwerking gezocht met professoren van het MIT. De ontwikkeling van supercondensatoren die net zo goed zijn in het vasthouden van energie als het afgeven ervan, is een enorme uitdaging en gaat nog jaren duren.
“Maar we zijn positief en het onderzoek is hoe dan ook de moeite waard”, zegt Maurizio Reggiani, Director Research & Development bij Lamborghini. “Want accupakketten en supercars gaan niet samen, ook niet in de nabije toekomst. Accu’s zijn veel te zwaar en het kan niet zo zijn dat je na drie circuitrondjes moet stoppen om te laden.”
Visionair
Lamborghini vertelt niets over de prestaties van de Terzo Millennio. Maar dat is op dit moment ook niet belangrijk. Het gaat er nu om dat de techniek werkt als toekomstig alternatief voor de schreeuwende V10- en V12-benzinemotoren die we van de huidige modellen kennen.
Nog geen reacties