Laat jij een Polestar of Tesla staan voor deze BYD Han EV?
Consumentenprijs ligt tussen 45.000 en 55.000 euro
Het Chinese automerk BYD (Build Your Dreams) heeft grote verwachtingen in Europa van deze Han EV sedan. Qua lijnenspel en uitrusting is deze batterij-elektrische sedan in ieder geval indrukwekkend. Unieke details zijn een bladbatterij en een zeer rijke uitrusting.
Premium sedanmarkt
Met de Han EV richt BYD Auto – in 2003 opgericht als onderdeel van BYD Company Limited – zich op de premium sedanmarkt. De Han EV is de eerste volledig elektrische personenauto die is uitgerust met nieuwe ‘Blade Battery’-technologie van BYD. “De bladbatterij biedt sterk verbeterde veiligheid, een groter bereik en een vereenvoudigd, compacter design van het batterijpakket”, aldus de makers.
Han EV, dit gaat ie ongeveer kosten
Na een grondige evaluatie van de Europese markten, zal de consumentenadviesprijs voor de Han EV naar verwachting tussen de 45.000 en 55.000 euro liggen. De Han EV komt naar verwachting eind juni 2020 in China op de markt. Wanneer de auto naar Europa komt, is nog niet helemaal duidelijk. Met deze Han EV poogt BYD vooral de reacties in Europa te pijlen. Dat BYD naar Europa komt, staat vast, maar dat zal in eerste instantie niet met deze Han EV zijn maar met de BYD Tang EV600 SUV.
Noorwegen
BYD heeft Noorwegen geselecteerd als de pilotmarkt in Europa. De Chinese autobouwer zal hier als eerste de Tang SUV introduceren. De volledig elektrische BYD Tang EV600 is een compacte SUV met permanente vierwielaandrijving en een actieradius tot wel 520 km. De prijzen zullen later dit jaar worden aangekondigd wanneer in Noorwegen in de verkoop start.
Acceptatie
Isbrand Ho, algemeen directeur van BYD Europe: “Voor BYD is het logisch om in Noorwegen te starten met deze proef. Noorwegen is de meest geavanceerde markt in Europa als het gaat om de acceptatie en het gebruik van elektrische voertuigen en het beschikt over een uitgebreid laadnetwerk. We zullen nauwkeurig evalueren hoe de markt reageert, maar op de langere termijn is het ons doel om onze personenauto’s ook buiten Noorwegen aan te bieden. Na onze eerste marketingtest zijn we ervan overtuigd dat de BYD Tang met zijn rijke standaarduitrusting, design, bruikbaarheid en hoogwaardige technologie veeleisende Europese kopers zal aanspreken. We liggen ook op schema om dit jaar een elektrische bestelwagen, een 7,5- en een 19-tons truck en een trekker te introduceren.”
Han EV met bladbatterij
En achter de schermen werkt BYD dus ook aan deze Han EV. De elektrische sportsedan is uitgerust met een siliciumcarbide motorbesturingsmodule waarmee de Han EV in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Het hart van het aandrijfsysteem van de sedan wordt zoals gezegd gevormd door de nieuwe bladbatterij van BYD. De batterij heeft een bereik van 605 kilometer op één lading (NEDC) en stelt wereldwijd nieuwe veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen.
De bladbatterij biedt de Han EV een sterk verbeterde batterijveiligheid ten opzichte van EV’s met traditionele lithium-ionbatterijpakketten. De bladbatterij kan de auto voorzien van een stabiele stroom van maximaal 800 Amp. De krachtige motorbesturingsmodule van siliciumcarbide verbetert de piekstroomcapaciteit met 58 procent.
IPB Intelligent Integrated Brake System
Bovendien is de Han de eerste in massa geproduceerde elektrische auto uit China met Bosch ‘IPB Intelligent Integrated Brake System’. Het systeem vergroot de remveiligheid, biedt meer precisie bij het remmen en een verbeterd remcomfort. De Han EV zal ook beschikken over ‘DiPilot’, het nieuwe, zelflerende, intelligente rijhulpsysteem dat profiteert van 5G-technologie.
Naamgeving BYD-modellen
Met de Han EV zet BYD de traditie voort om zijn personenauto’s te vernoemen naar Chinese dynastieën. Na Han en Tang waren er nog veel meer periodes in China, denk even aan de dynastieën Shang, Zhou, Qin, Jin, Sui, Song, Yuan, Ming en Qing. In deze genoemde voorbeelden zitten vast een paar namen van toekomstige BYD-modellen.
Design BYD Han EV
De Han EV gebruikt BYD’s nieuwe ‘EV Dragon Face’ ontwerptaal. In het design combineert BYD elementen van een traditionele Chinese draak met moderne Europese designelementen. Het gebogen front en dagrijverlichting roepen de vorm op van een traditioneel Chinees drakengezicht.
Groeiende vraag
Yubo Lian, Senior Vice President van BYD, President van BYD Auto Engineering Research Institute: “Het model zal aan de groeiende vraag in het buitenland voldoen. Op de langere termijn kijken we er naar uit om de Han EV ook een positieve impact te zien maken in markten over de hele wereld.”
Europese medewerkers
Het R&D-team van de Han EV bestaat uit executives die naam maakten bij een aantal grote Europese merken. Een van hen is BYD’s Global Design Director Wolfgang Egger, voormalig hoofdontwerper van Audi.
Nog geen reacties