Kritiek op autobrief en milieuzone
Leaserijders die met ingang van 2016 overstappen op een nieuwe elektrische auto of plug-in hybride, gaan fors meer bijtelling betalen. Althans, als het aan staatssecretaris Wiebes van Financiën ligt. De brancheverenigingen zijn het niet eens met zijn voorstel en presenteren een eigen alternatief. Ook de milieuzone van de gemeente Utrecht ligt onder vuur.
Volgens RAI Vereniging, BOVAG en Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zorgt hun alternatieve belastingplan voor meer keuze voor de leaserijder en krijgen alle automerken een eerlijke kans. Het huidige aantal van vijf bijtellingscategorieën gaat net als in het plan van Wiebes terug naar vier, maar door enkele CO2-normen aan te passen, vallen méér auto’s in de categorie van 20 procent, namelijk auto’s met een CO2-uitstoot van 80 tot en met 106 g/km. Deze categorie valt in het plan van Wiebes onder 25 procent bijtelling.
Achterhaald
De nieuwe autobrief is niet het enige voorstel dat op weerstand stuit. Het CDA heeft een motie aangekondigd om de milieuzone in Utrecht niet in te voeren: “De milieuzone is nodeloos ingewikkeld, kostbaar, niet doelmatig en achterhaald. Door de recente vermindering van fiscale voordelen voor oude diesels, is het aantal auto’s al fors teruggedrongen”, laat CDA-Kamerlid Sander de Rouwe weten. Utrecht voert per 1 januari 2015 een milieuzone in om personen- en bestelauto’s met een dieselmotor uit het centrum te weren. Dit betekent dat dieselvoertuigen die vóór 1 januari 2001 op kenteken zijn gezet, de milieuzone niet in mogen.
Eerste betaalbare elektrische cabriolet
Het voorstel van Wiebes ontmoedigt E-Auto Point niet om een nieuwe elektrische auto op de markt te brengen: de Fiat 500e cabriolet. Volgens de importeur is dit de eerste betaalbare, volledig elektrisch aangedreven cabriolet. De Fiat 500e is zakelijk verkrijgbaar voor prijzen die beginnen bij 15.643 euro exclusief BTW en ná de milieu-investeringsaftrek van 36 procent. Voor particulieren is de Fiat 500e te koop voor 29.575 euro. De actieradius van honderd kilometer is relatief beperkt, maar volgens de importeur rijdt de gemiddelde Nederlander met een auto in dit segment slechts acht kilometer per dag.
Nog geen reacties