Kosten elektrische auto in 2018 gelijk aan die van auto met benzinemotor
Groot onderzoek van Amerikaanse onderzoeksbureau UBS: Chevrolet Bolt gedemonteerd
De prijs van elektrische auto’s zakt in 2018 naar het niveau van een conventionele auto met benzinemotor. Dat blijkt uit nieuwe analyses van het Amerikaanse onderzoeksbureau UBS.
Extra kostenbesparingen
Uit het onderzoek zou blijken dat de kosten om een elektrische auto te produceren aanzienlijk lager is dan voorheen werd gedacht. Er is echter nog veel potentie om extra kostenbesparingen te maken om de prijs nog verder te laten zakken.
Chevrolet Bolt gedemonteerd
UBS trekt deze conclusies na onderzoek van de Chevrolet Bolt, het Amerikaanse broertje van de Opel Ampera-e. De Bolt kost in de Verenigde Staten 37.000 dollar en werd compleet gedemonteerd en onderzocht door analisten. Volgens UBS zou de elektrische aandrijflijn 4.600 dollar goedkoper zijn om te produceren dan werd gedacht. En er is volgens het bureau zoals gezegd nog veel ruimte voor extra kostenbesparingen.
Verlies maken
Met de huidige verkoopcijfers van de Bolt zou General Motors ongeveer 7.400 dollar verlies maken op elke Bolt. Tesla zou voor de Model 3 ongeveer 2.800 dollar verlies per auto maken, behalve als Tesla een prijs vraagt van 41.000 dollar. Dat is het break-even punt. Een Europese prijs van 35.000 euro voor de Tesla Model 3 zou daarom wel heel bijzonder zijn.
Verhoging van voorspelling verkoop EV’s
UBS voorspelt dat de totale gebruikskosten van een elektrische auto in 2018 gelijk zijn aan die van een benzineauto. Naar verluidt is dat allereerst een feit in Europa. “Dit kan van grote invloed zijn op de vraag”, aldus de analisten van UBS. “Wij verhogen onze voorspelling voor de verkoop van elektrische auto’s in 2025 met 50 procent naar 14,2 miljoen exemplaren. Gelijk aan 14 procent van de totale verkoop van auto’s wereldwijd.”
Snel maatregelen nemen
Als de technologie zich daadwerkelijk zo snel ontwikkeld moeten diverse autofabrikanten snel maatregelen nemen. Een paar jaar geleden waren benzine- en dieselmotoren nog hot. Nu is er een switch naar elektrisch rijden. Springen autofabrikanten te laat op die trein, dan kan dat veel geld kosten.
Nog geen reacties