Kia presenteert plan voor transformatie: nadruk op elektromobiliteit
Kia presenteert update van zijn toekomststrategie
Door Paul Spek . Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De ambitieuze update van het plan voor de (middel)lange termijn is gepresenteerd door Ho Sung Song, President en CEO van Kia Corporation: “Kia verandert in een merk dat klanten prikkelt en inspireert met innovatieve mobiliteitservaringen.”
Versnelde overgang naar elektrische auto’s
Kia verwacht dat zijn milieuvriendelijke modellen – volledig elektrisch en (plug-in)hybride – in 2030 zo’n 40 procent van zijn verkopen vertegenwoordigen. Van de verkoopdoelstelling van 1,6 miljoen voertuigen per jaar moeten er zo’n 880.000 volledig elektrisch zijn. In 2030 wil Kia wereldwijd leider zijn op dat gebied.
11 nieuwe elektrische modellen
In 2026 moet het elektrische gamma van Kia met elf modellen zijn gegroeid. Zeven daarvan worden gebouwd op het nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP) en vier zijn gebaseerd op nieuwe modellen die ook met een verbrandingsmotor verkrijgbaar zijn.
“Kia verwacht dat zijn volledig elektrische en (plug-in)hybride modellen – in 2030 zo’n 40 % van de verkopen vertegenwoordigen”
Het eerste nieuwe elektrische model verschijnt nog dit jaar. Die draagt de codenaam CV en wordt uitgerust met HDA2-technologie (Highway Driving Assist Level 2). Vanaf 2023 zijn de nieuwe EV’s van Kia beschikbaar met Highway Driving Pilot (HDP), waarmee op niveau 3 autonoom kan worden gereden.
Mobiliteitsdiensten
Kia gaat een EV-gebaseerde dienst lanceren die abonnementen en autodelen combineert, zodat auto’s die doordeweeks zakelijk worden ingezet in het weekend kunnen worden gehuurd door particulieren. Verder breidt het in Spanje de autodeeldienst Wible uit en de dienst ‘KiaMobility’, die Kia in september vorig jaar als proefproject in Italië en Rusland lanceerde, wordt ook in andere Europese landen uitgerold.
De in 2019 in Korea gelanceerde abonnementsdienst ‘Kia Flex’ gaat dit jaar wereldwijd verder onder de naam ‘Kia Subscription’ en wordt uitgevoerd door Sixt Leasing. De benodigde voertuigen worden geleverd door de regionale partners en dealers.
”De mobiliteitsdienst ‘KiaMobility’, in september vorig jaar als proefproject in Italië en Rusland gelanceerd, rolt Kia ook in andere Europese landen uit”
Stijging en groei
Kia verwacht dit jaar een wereldwijde verkoop van 2,9 miljoen auto’s, 12,1 % meer dan vorig jaar. Het richt zich op een verkoop van 3,8 miljoen auto’s in 2025, wanneer het verkoopaandeel van milieuvriendelijke auto’s zal zijn gestegen tot 22 % tegen 10 % in 2021. De verwachting is dat het aandeel SUV’s zal stijgen tot 65 % in 2025 tegen 56 % in 2020.
Nog geen reacties