Productie Karma Revero van start
Fisker Automotive is niet meer. Het bedrijf ging in 2013 failliet, maar werd overgenomen door het Chinese Wanxiang. Het bedrijf heet voortaan Karma Automotive. Het bedrijf wil een sterk verbeterde versie van de Karma lanceren. De naam van het model luidt Revero. De officiële onthulling van de Revero moet nog plaatsvinden, maar de productie van de eerste voorserie exemplaren is al gestart. Karma produceert de Revero in Moreno Valley, Californië.
Geoptimaliseerde hybride aandrijflijn
Karma Automotive heeft foto’s gepubliceerd van de Karma Revero op de productielijn. Wat direct opvalt: het lijnenspel van de Fisker Karma is behouden, al krijgt de Revero mogelijk wel wat stilistische veranderingen aan het uiterlijk. Wat technologie betreft gaat er het een en ander wijzigen. Zo krijgt de Revero een geoptimaliseerde hybride aandrijflijn en wordt het onderstel verbeterd.
Samenwerking met BMW
Het Amerikaanse autobedrijf sloot in november 2015 een samenwerkingsovereenkomst met BMW. Het Duitse automerk levert componenten voor alternatieve aandrijflijnen aan Karma Automotive. Ook batterijpakketten zijn van BMW afkomstig.
Productielijn komt uit Finland
De fabriek van Karma Automotive is op steenworp afstand gevestigd van het hoofdkantoor in Costa Mesa. Fisker produceerde de Karma in het Finse Valmet. Wanxiang heeft die complete productielijn afgebroken en verplaatst naar Californië. De 120 geproduceerde Fisker Karma’s die nooit een eigenaar vonden, heeft Wanxiang gebruikt voor testdoeleinden.
150 mensen
In de fabriek zijn op dit moment ongeveer 150 mensen werkzaam. Wanxiang betaalde 149,2 miljoen dollar om alle rechten van Fisker in handen te krijgen. Het Chinese bedrijf is van origine een groot toeleverancier voor de autobranche.
Meer modellen in petto
Karma stelt de Revero in augustus dit jaar voor. De levering start begin 2017 in de Verenigde Staten. Wanxiang overweegt om in een later stadium ook een Revero stationwagon en kleinere sedan te gaan bouwen.
En Europa?
Jan Rooderkerk, communicatiedirecteur van Karma Automotive in Europa: “Voorlopig zullen de producten die uitgebracht gaan worden niet in Europa te koop zijn. De Revero is een aanloop naar meer modellen en naar de introductie van echt nieuwe techniek. Als de productie goed verloopt en de auto’s aan zeer hoge eisen voldoen, zal er gestart worden met verkoop in Europa. Dat duurt nog een tijdje. Wanxiang heeft in ieder geval serieuze plannen voor de toekomst en heeft de middelen beschikbaar om ambitieuze doelen te realiseren, maar heeft geen haast en wil uitsluitend auto’s bouwen en afleveren die mooi zijn, veel plezier verschaffen en erg goed gebouwd zijn.”
Nog geen reacties