De Belgen hebben het geflikt: de superbatterij voor elektrische auto’s!
Leuvense onderzoeks- en innovatiehub Imec bereikt doorbraak
Leuk, die elektrische auto’s. Maar heel efficiënt zijn ze allemaal nog niet. Het stroomnetwerk is allesbehalve groen (eerder bruin), de auto’s zijn zwaar en de reikwijdte is wat beperkt. Toch is er hoop, want de Leuvense onderzoeks- en innovatiehub Imec heeft een doorbraak bereikt op het gebied van batterijtechnologie.
Nieuwe batterij ontwikkeld
Innovaties op het gebied van stroomopwekking heeft Imec niet, maar het bedrijf heeft wel een nieuwe batterij ontwikkeld met een aanzienlijk hogere accucapaciteit. Meer range dus! Volgens Imec is hetgeen wat ze hebben bereikt een eerste aanzet naar een superbatterij.
Hogere energiedichtheid
Imec ontwikkelde een nieuw type solid-state Lithium-ion batterij ontwikkeld met een energiedichtheid van 200 Wh/liter, bereikt bij een oplaadsnelheid van 0,5 C (2 uur). “Deze batterij is een mijlpaal in ons streven om de prestaties van natte Lithium-ion-batterijen te overtreffen en in 2024 bij 2C tegen 1000 Wh/liter te komen”, aldus de makers.
Vaste stof in plaats van vloeibaar elektrolyt
Elektrische auto’s van nu rijden vrijwel allemaal met Lithium-ion batterijen, volgens hoofdonderzoeker Philippe Vereecken batterijen van het natte soort, omdat het elektrolyt in de batterij een vloeistof is. Het probleem is volgens hem dat die batterijen te weinig capaciteit leveren. Met een vast elektrolyt is een veel hogere energiecapaciteit te behalen, terwijl de batterij qua formaat gelijk blijft aan de batterijen van nu.”
Betrouwbaarder, langere levensduur, hogere oplaadsnelheid
De nieuwe batterij is betrouwbaarder, heeft een langere levensduur en een hogere oplaadsnelheid. Volgens Vereecken is het haalbaar om eind 2018 de meeste vloeibare batterijen te evenaren en in de volgende jaren zelfs te overtreffen. Op termijn moet een actieradius mogelijk zijn van 600 tot wel 700 kilometer, vergelijkbaar met auto’s met conventionele aandrijflijn. De prijs per kilowattuur zal dalen omdat er meer energie uit een batterij wordt gehaald. Dat heeft invloed op de kostprijs.
Veelbelovende nieuwe technologie. Nu alleen dat elektriciteitsnetwerk echt groen krijgen, want met het verbranden van geïmporteerd en versnipperd boshout en bruinkool schieten we weinig op.
Nog geen reacties