Hybride Kia Optima voor Amerikaanse markt
Parallelhybride-aandrijving
De Kia Optima Hybrid is voorzien van een ingenieuze, eenvoudige en relatief goedkope ‘parallelhybride’-aandrijving. Parallelhybride wil zeggen dat de – in dit geval 2,4-liter – verbrandingsmotor en de elektromotor zowel samen als afzonderlijk de auto kunnen aandrijven. In de Kia worden de voorwielen aangedreven via een zestrapsautomaat. Tussen de motor en de elektromotor is een koppeling gemonteerd die de verbrandingsmotor kan ontkoppelen, zodat de Kia volledig emissieloos kan rijden tot een snelheid van 100 km/uur.
Elektromotor
Vanuit stilstand wordt de Kia door de elektromotor aangedreven. Als de snelheid toeneemt, start de benzinemotor. De koppeling grijpt geleidelijk aan en ongemerkt neemt de verbrandingsmotor het over van de elektromotor – die wel assisteert tijdens acceleratie en in andere situaties waarin extra trekkracht nodig is, en die fungeert als generator voor het opladen van de accu. Bovendien regenereert de elektromotor remenergie, die als elektriciteit wordt opgeslagen in de lithium-polymeer-accu. Die accu is niet alleen kleiner, maar ook lichter en efficiënter dan gewone accu’s.
Dankzij de hybridetechniek scoort de Kia uitstekende verbruikscijfers. Dat de hybride sedan ook naar Nederland komt, is vooralsnog niet waarschijnlijk. In de loop van 2011 komen wel diesel- en benzineversies op de Nederlandse markt.
Nog geen reacties