Honda geeft batterijen van hybrides en EV’s tweede leven
Honda werkt samen met de SNAM
Honda Motor Europe gaat de batterijen van zijn hybrides en EV’s een tweede leven geven. Daarvoor schakelt Honda de hulp in van SNAM (Société Nouvelle d’Affinage des Métaux). Batterijen die het einde van hun standaard levensduur hebben bereikt, worden in dit Europese samenwerkingsverband ingezameld en gerecycled. SNAM zal deze deze batterijen ofwel voorbereiden op een ‘tweede leven’ als hernieuwbare energieopslag, of het zal alle waardevolle grondstoffen verwijderen voor recycling als ze daar niet geschikt voor zijn.
SNAM
Société Nouvelle d’Affinage des Métaux (SNAM) werd in 1981 gevormd als een uitloper van de metallurgische industrie (bestudeert natuur- en scheikundige gedragingen van metalen en legeringen) en heeft zich vanaf de jaren negentig gevestigd als een belangrijke speler in de ‘circulaire economie’. SNAM’s ervaring en expertise maken het een van de weinige bedrijven ter wereld die de technieken voor het verwerken van batterijen en accu’s zo goed onder de knie heeft. SNAM is een dochteronderneming van de Floridienne Group (afdeling Chemie), en is een bedrijf dat continu groeit.
Honda en SNAM
Honda en SNAM werken als sinds 2013 samen om de traceerbaarheid van batterijen die het einde van hun standaard levensduur hebben bereikt te waarborgen en deze te verwijderen in overeenstemming met de milieunormen van de Europese Unie. SNAM zal nu ook lithium-ion- en Nickel Metal Hydride (NiMH)-batterijen inzamelen binnen Honda’s dealernetwerk en bij Authorised Treatment Facilities (ATF) in 22 landen. Er zal bovendien gekeken worden of de batterijen geschikt zijn voor recycling en zullen ze dienovereenkomstig verwerkt worden.
Taak voor dealers
Dealers kunnen via SNAM’s online platform de inzameling van batterijen regelen en aanvragen. Inzameling kan binnen 15 werkdagen worden geregeld bij centrale opslaghubs, zodat dealers zelf geen batterijen hoeven op te slaan. De overeenkomst geldt voor grote ‘tractiebatterijen’ die gebruikt worden voor het aandrijven van motoren in hybride en elektrische voertuigen, in tegenstelling tot kleinere batterijen die worden gebruikt voor de ontsteking in benzine- of dieselauto’s.
Stroom
“Omdat de vraag naar Honda’s groeiende aanbod van hybride en elektrische auto’s blijft groeien, neemt ook de behoefte om batterijen op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier te beheren toe”, aldus Tom Gardner, Senior Vice President bij Honda Motor Europe. “Recente marktontwikkelingen bieden ons de mogelijkheid om deze batterijen een tweede leven te geven door bedrijven van stroom te voorzien of door recentelijk verbeterde recyclingstechnieken te gebruiken om bruikbare grondstoffen te herwinnen die gebruikt kunnen worden bij de productie van nieuwe batterijen.”
Lage koolstofuitstoot
SNAM gebruikt naar eigen zeggen transportvoorzieningen met een lage koolstofuitstoot om gebruikte batterijen in te zamelen. Bij aankomst kijkt SNAM welke batterijpakketten geschikt zijn voor nieuwe energieopslagtoepassingen. Deze batterijen worden dan herbestemd en door SNAM beschikbaar gesteld voor gebruik in huishoudelijke of industriële toepassingen.
Niet geschikt voor hergebruik
Wanneer batterijcellen beschadigd zijn en niet gebruikt kunnen worden voor een ‘tweede leven’, kunnen grondstoffen als kobalt en lithium uit de batterijen verwijderd worden via hydrometallurgietechnieken waarbij gebruik wordt gemaakt van waterchemie. Deze kunnen dan worden hergebruikt bij de productie van nieuwe batterijen, kleurpigmenten of als nuttige toevoegingen voor mortel. Andere veelgebruikte materialen, waaronder koper, metaal en plastics, worden gerecycled en op de markt aangeboden voor gebruik bij de productie van een verscheidenheid aan toepassingen.
Nog geen reacties