Zo staat deze elektrische Honda straks in de showrooms
In deze twee varianten komt de Honda e
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Honda levert de volledig elektrische Honda e in twee varianten. De accucapaciteit staat vast, maar er is wel keuze uit twee elektromotoren.
Twee vermogensvarianten
De Honda e is uitgerust met een elektromotor met een vermogen van 136 pk (100 kW) of met 154 pk (113 kW). Het koppel komt uit op 315 Nm. De elektromotor is op de achteras geplaatst. De Honda e is dus een achterwielaandrijver. Vanuit stilstand bereikt de Honda e binnen ongeveer 8 seconden een snelheid van 100 km/u. De batterij van 35,5 kWh geeft de Honda e een actieradius van maximaal 220 km. Dankzij een snellaadmogelijkheid is de batterij binnen 30 minuten weer tot 80% te laden.
De productieversie
Naast specificaties heeft Honda ook foto’s vrijgegeven van de definitieve productieversie van de volledig elektrische Honda e. Op eerder vrijgegeven foto’s waren prototypes te zien die voor 95 procent gereed waren. De Honda e op deze foto’s is 100 procent de productieversie.
Vijfdeurs hatchback
Lekker retro, dat is de beste omschrijving van het design van de Honda e. Het studiemodel van deze elektrische Honda was een driedeurs hatchback. Uiteindelijk heeft Honda gekozen voor een vijfdeurs hatchback. Dat is toch net wat praktischer en bovendien is de vraag naar vijfdeursmodellen veel groter.
Vijf schermen
Het interieur van de Honda e valt op door een volledig digitaal dashboard met vijf schermen en een online infotainmentsysteem. Het grootste deel van het digitale dashboard van de Honda e bestaat uit twee 12,3-inch LCD-touchscreen. De online diensten en toepassingen die te bedienen zijn via het touchscreen, zijn ook te activeren met stemopdrachten via de Honda Personal Assistant-dienst. Deze Honda Personal Assistant is te activeren door ‘OK Honda’ te zeggen, gevolgd door een vraag of instructie. Via machinaal leren ontwikkelt de technologie in de loop van de tijd een beter begrip van de stem van individuen, zodat deze nauwkeurigere antwoorden kan geven.
Bedienen met app
Op afstand van hun auto kunnen eigenaren van de Honda e toch verbonden blijven met hun voertuig dankzij de My Honda+-smartphone-app. Je kan met deze app verschillende informatie opvragen, zoals de laadstatus en resterende range, maar je kan ook navigatieopdrachten voor laadpalen en locaties vanaf een mobiel apparaat direct doorsturen naar de auto. De Honda e is daarnaast toegankelijk via een digitale sleutel, zodat de auto via de smartphoneapp te vergrendelen en ontgrendelen is.
Nederland krijgt géén voorrang
Het officiële debuut van de Honda e vindt plaats op de Autosalon van Frankfurt 2019. Vanafprijzen zijn nog niet bekend. Honda trapt af in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen. Nederland dus niet. Nederlanders die interesse hebben kunnen online al wel hun interesse registreren op de landelijke websites van Honda. Voor Nederland is dat deze link. “In de eerste helft van 2020 wordt de Honda e in Nederland verwacht. De orderboeken openen ook in de eerste helft van 2020”, zegt Georges Dewulf, PR & Marketing Manager van Honda Benelux, in een reactie aan ZERauto.nl/AutoRAI.nl.
Nog geen reacties