Hoe zuinig is de Kia Niro in de praktijk?
Opnieuw rijden we in de Kia Niro, deze keer in Nederland
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In mei dit jaar maakten we in de heuvels van Frankfurt voor het eerst kennis met de nieuwe Kia Niro: een vlot ogende crossover met hybride aandrijflijn. We waren enthousiast. Nu rijden we de Kia Niro opnieuw, maar deze keer in Nederland. De grote vraag: hoe zuinig is de Kia Niro in de praktijk?
Kia Niro brandstofverbruik
Om een indicatie te geven van het brandstofverbruik hebben we diverse metingen gedaan bij verschillende snelheden. Belangrijk om te melden is alle metingen zijn gedaan met ingeschakelde cruisecontrol en in de “ECO”-modus. Verder zijn de volgende gegevens van belang.
LEES OOK: Waarom november de drukste filemaand is.
Bandenmaat: 225/45 ZR18
Verwarming: 20 graden Celsius
Muziek: ingeschakeld, volume 15
Buitentemperatuur: 10 graden Celsius
Verlichting: ingeschakeld, niet op “auto”-modus
Brandstoftank: 90 procent gevuld
Aantal passagiers: 2 personen, samen 135 kilogram
Verbruiksmeting
Goed, nu we deze cijfers op een rij hebben gezet, is het tijd voor de verbruiksmeting.
Verbruik bij constante snelheid (cruisecontrol ingeschakeld):
30 km/u: brandstofverbruik 1 op 30 (deels volledig elektrisch)
50 km/u: brandstofverbruik 1 op 25 (deels volledig elektrisch)
60 km/u: brandstofverbruik 1 op 24 (deels volledig elektrisch)
70 km/u: brandstofverbruik 1 op 23 (deels volledig elektrisch)
80 km/u: brandstofverbruik 1 op 22
90 km/u: brandstofverbruik 1 op 21
100 km/u: brandstofverbruik 1 op 20
110 km/u: brandstofverbruik 1 op 17
120 km/u: brandstofverbruik 1 op 15
130 km/u: brandstofverbruik 1 op 14
Gemiddeld testverbruik: 1 op 18,5
Puur ter indicatie
Nogmaals, bovenstaande cijfers zijn puur ter indicatie van het brandstofverbruik. De gereden testauto had 18-inchwielen. Een Niro op 16-inch lichtmetaal is logischerwijs zuiniger. De Kia Niro is in zijn element bij snelheden tot 100 km/u. Daarboven zakt het brandstofverbruik al snel terug naar 1 op 15 bij 120 km/u en 1 op 14 bij een snelheid van 130 km/u. Is dat slecht? Helemaal niet! De Kia Niro weegt namelijk 1.400 kilogram en dan is een verbruik van 14 kilometer per liter lang niet slecht.
“De Kia Niro combineert eigenlijk wat de moderne autokoper nu zoekt: SUV-looks en een zuinig verbruik”
Zonder snelweg
Officieel heeft de Kia Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 4,4 l/100 km (NEDC). Omgerekend is dat 1 op 22,7. In de praktijk haalden we met een nette maar ook vlotte rijstijl 1 op 18,5. Komt de Niro niet op de snelweg, dan gaat dat praktijkverbruik al snel richting de 1 op 20.
LEES OOK: Hoe vies is een auto-interieur eigenlijk?
16- of 18-inchwielen
We komen nog even terug op de lichtmetalen 18-inchwielen. Bij deze wielmaat krijg je namelijk automatisch een sportiever afgestelde wielophanging. Een Niro met lichtmetalen 16-inchwielen is iets zuiniger en heeft het comfortonderstel. Ga absoluut proefrijden met beide versies, want de Niro met 18-inchwielen is duidelijker gevoeliger voor oneffenheden in het wegdek dan de uitvoering met kleinere wielen. Met 18-inchwielen zijn de wielkasten natuurlijk goed ‘gevuld’. Een nadeel: je hoort aardig wat rolgeluid, al is dat niet echt storend.
Wensen
De Kia Niro is van meet af aan ontworpen als hybride crossover. Een Niro met een reguliere aandrijflijn komt er dan ook niet. De auto combineert eigenlijk wat de moderne autokoper zoekt: SUV-looks en een zuinig verbruik. De Kia Niro geeft overtuigend aan beide wensen gehoor.
“Je hebt nauwelijks het idee met een hybride onderweg te zijn”
Is het wel een hybride?
De crossover maakt gebruik van twee motoren. Een nieuwe 1.6 GDI (Gasoline Direct Injection) viercilinder benzinemotor met 77 kW (105 pk) specifiek ontworpen voor een hybride aandrijflijn én een elektromotor met 32 kW (44 pk). Het systeemvermogen komt uit op 104 kW (141 pk) met een koppel van 264 Nm. Al die krachten gaan naar de voorwielen via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De samenwerking tussen de twee motoren verloopt soepel en schokvrij. Sterker nog: je hebt nauwelijks het idee met een hybride onderweg te zijn.
Kia Niro trekgewicht
Groot voordeel van de Kia Niro is het trekvermogen, of beter gezegd, het optionele trekvermogen. Met een optioneel zogeheten ‘trekgewichtextensiepakket’ voorziet Kia de Niro van extra koeling en grotere remmen, waardoor het trekvermogen toeneemt van 0 naar 1.300 kilogram.
Kia Niro interieur
Opvallend is de ruimte in het interieur. De wielbasis meet 2,70 meter, waardoor je zowel voor- als achterin heel riant zit. Vooral achterin kunnen mensen langer dan 1,90 meter uitstekend vertoeven. De stoelen zijn voor- en achterin wat vlak, maar zitten verder prettig. De zitpositie voorin is uitstekend. Zowel de bestuurdersstoel als de stuurkolom zijn goed instelbaar, waardoor iedereen een goede zitpositie kan vinden. En het dashboard? Daar kunnen we kort over zijn. Overzichtelijk, goed gebouwd en alle knoppen zitten op een logische plaats.
“Over het dashboard kunnen we kort zijn: overzichtelijk, goed gebouwd en alle knoppen op een logische plaats”
Goed gebouwd
De Kia Niro is gewoon een goed gebouwde crossover met hybride aandrijflijn verpakt in een stijlvolle outfit. Ja, de Toyota Prius heeft de betere aandrijflijn en is zuiniger maar is ook stukken duurder (vanaf 30.820 euro). En ja, de Hyundai Ioniq Hybrid (vanaf 22.832,91 euro) heeft dezelfde aandrijflijn en is goedkoper, maar dat is geen crossover.
Full option
Voor de vanafprijs van de Prius heb je bij Kia nagenoeg een full option Niro. Dat is ook wat waard, ook al heeft de Kia Niro standaard ook al een goede uitrusting. En geef toe: een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 is zo slecht nog niet. En dan hebben we de zeven jaar garantie (of 150.000 kilometer) nog niets eens genoemd.
LEES OOK: Een BMW i8 met een gigantisch ‘roestprobleem’.
29 Ovulation- inducing treatments 0 priligy amazon South Denver Cardiology Associates Centura Health, CO I
hallo,
Heb de Niro nu ruim 2 jaar. Het blijft een fijne auto. Je ziet hem ook meer in het straatbeeld . Vaak 3 of 4 per dag in mijn regio. Het verbruik is wat mij betreft goed. Gemiddeld 1:20 . Heb er al probleemloos 42000 km meegereden zonder problemen. Op vakantie naar italie met de vouwwagen ging prima. Hij mag 1300 kg trekken. Kortom het blijft een fijne auto.
Rob uit Wijchen.
Sinds oktober 2019 in het bezit van de Kia Niro hybride. Een heel fijne en complete auto. Echter het benzine verbruik is extreem hoog. De fabriek geeft op als combinatieverbruik 3.8 tot 4.4 ltr.100km.
Ik rijd volgens de boordcomputer tussen de 95 en 100% in de eco mode, maar mijn verbruik ligt tussen de 5.8 en 6.5 ltr. 100km. Bij dit verbruik had ik geen hybride hoeven aan te schaffen, Het schijnt zelfs zo te zijn dat na een update van de software het verbruik nog hoger wordt! Dus KIA doe hier iets aan!
Zeer fijne auto. Ik rij gemiddeld toch wel 1 op 20. In de buurt rij ik in de bebouwde kom ongeveer 1 op 22. Ik heb het nieuwe model reeds besteld de dynemite line.
Hoe rijd de KIA eigenlijk? Rijd hij wel alleen elektrisch tot een bepaalde snelheid? En wat is de actieradius elektrisch? Ik kan dat nergens vinden
Hallo,
Ik heb er nu ruim 10.000km meegereden. Het hoogste verbruik was 1:15,7 en het zuinigst 1:20,7 dus daar ben ik wel tevreden over.
Zeker als je je rijstijl wat aanpast kan je het verbruik verbeteren. Naar een stoplicht al eerder het gas los en als je afdaalt. In de koude periode is het gebruik wat hoger.
Maar het blijft relaxt rijden vindt ik . Nu ben ik nog benieuwd wat de auto doet als de vouwwagen er achter hangt. Met pinksteren kan ik dat testen.
Kortom ik ben nog tevreden met de Niro. Het is wel jammer dat er nu al een facelift is voor 2020. De looks zijn wat stoerder, kijk maar eens op internet.
Rob uit Wijchen.
De Kia Niro was een hele fijne zuinige auto en reed gedurende de winter maanden 2017/2018 1:18 en in de zomer 2018 1;20 gemiddeld totdat ik op 7 november 2018 een update liet uitvoeren.
De auto reed ineens 1:15.8 en toen de temperaturen naar 0 C gingen werd dit 1:13.1. De elektrische ondersteuning begon pas als de accu”s vrijwel vol waren en dan vrij kort.
Voor de update begon de elektrische ondersteuning bij 3/4 accuaanwijzing. De dealer kon niets bijzonders vinden en ook Kia Nederland gaf haar medewerking en is op de hoogte.
Hopelijk kunnen de Koreaanse ingenieurs bij een volgende update dit euvel rechtzetten want mij is gebleken dat de Kia Niro ook bij omstreeks 0C 1:18 moet kunnen rijden bij een normaal
rijpatroon.
Heb mijn Niro nu 3 weken en met de eerste 400 km haalde ik een gemiddeld verbruik van 1 op 18.8 km
Nu we alle vrienden en kennissen hebben gehad die doorgaans wat verder weg wonen en weer de wat kortere afstanden rijden, vliegt het verbruik ineens omhoog naar 1 op 8.5 km.
Na de koude start verbruik ik dan op een traject van 6 km 1 liter op 7.5 km.
Op de terugweg verbruik ik dan over dat zelfde traject 1 op 9.5 km, waarschijnlijk omdat de motor nog niet helemaal is terug afgekoeld.
Ik rijdt dan zonder airco en op de driver only functie.
Als dit dus mijn gemiddelde ritjes zijn op een dag, met hier en daar een keer een boodschapje erbij, had ik misschien beter weer voor een volledige benzine auto kunnen kiezen.
Inmiddels contact gehad met de dealer, hij gaat mij terug bellen.
Ben benieuwd !
Hallo
Ik kan het verhaal van George Conradi onderstrepen.
Bij koud weer gaat de Niro meer verbruiken dan een reguliere benzine auto uit dezelfde categorie.
We hebben de sjoemel diesel gehad maar dit komt redelijk in de buurt
Ik heb de kia niro executieve rijk uitgeruste auto de auto is van Oktober 2018 het verbruik is bij mij 1op16,7 kijk je dan naar de display dan staat daar dat ik voor 80% eco,19% normaal en 1%sportief.Ga ik nu van mijn woonplaats over de snelweg Dat is van Alblasserdam naar Rotterdam Beverwaard dan gebruikt hij iets meer bij een snelheid van 85km als dat ik binnen door gaat want dan neemt de elektromotor meer het werk over.Het is een hele fijne auto de eerste kia was een carens 2013 de tweede sportage2016 nieuwste model en nu de kia niro.Een paar probleempjes gehad met de twee eerste maar zonder mokken gelijk geholpen.Moet ik wel bekennen dat kia dealer PIET v/d LINDEN in Sliedrecht een echte TOP DEALER is.Een collega zit bij kia dealer DE BEER en is helemaal niet tevreden.
Kortom ik kan deze auto echt aan raden.
Mijn Niro is een jaar oud. Nooit tevreden geweest over het verbruik. Gemiddeld 1 op 16.5. Bij normaal gebruik. De dealer kan mij niet verder helpen. Na een update ( 6 weken gelleden) op advies van Kia is het verbruik 1 op 13.5/1 op14!!! Weer staat de dealer machteloos.Kia doet ook geen moeite
hallo,
Best vreemd dat er bij zo’n artikel nog geen reaktie staat. Je ziet de Niro best wel rijden.
Ik kan me wel vinden in het verhaal hierboven. Sinds 3 weken rijdt ik in de niro dynamicline en het bevalt me goed. Hij rijdt vloeiend en relaxed met de automaat. De stoelen zijn confortabel en geven goede steun. Door de eco meter ga je jezelf een andere rijstijl aanmeten. Het geluid binnenin is rustig als je rijdt. Het is even wennen dat je soms zo weinig hoort. In de stad rijdt je hele stukken electrisch, bij vermogen hoor je de motor erbij komen maar dat gaat mooi en vloeiend. Over het gebruik kan ik nog niet veel zeggen? Als ik voor de tweede keer moet tanken weet ik meer. Tot nu toe een fijne auto.
Rob uit wijchen.