Hoe zuinig is de Kia Niro in de praktijk?
Opnieuw rijden we in de Kia Niro, deze keer in Nederland
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In mei dit jaar maakten we in de heuvels van Frankfurt voor het eerst kennis met de nieuwe Kia Niro: een vlot ogende crossover met hybride aandrijflijn. We waren enthousiast. Nu rijden we de Kia Niro opnieuw, maar deze keer in Nederland. De grote vraag: hoe zuinig is de Kia Niro in de praktijk?
Kia Niro brandstofverbruik
Om een indicatie te geven van het brandstofverbruik hebben we diverse metingen gedaan bij verschillende snelheden. Belangrijk om te melden is alle metingen zijn gedaan met ingeschakelde cruisecontrol en in de “ECO”-modus. Verder zijn de volgende gegevens van belang.
LEES OOK: Waarom november de drukste filemaand is.
Bandenmaat: 225/45 ZR18
Verwarming: 20 graden Celsius
Muziek: ingeschakeld, volume 15
Buitentemperatuur: 10 graden Celsius
Verlichting: ingeschakeld, niet op “auto”-modus
Brandstoftank: 90 procent gevuld
Aantal passagiers: 2 personen, samen 135 kilogram
Verbruiksmeting
Goed, nu we deze cijfers op een rij hebben gezet, is het tijd voor de verbruiksmeting.
Verbruik bij constante snelheid (cruisecontrol ingeschakeld):
30 km/u: brandstofverbruik 1 op 30 (deels volledig elektrisch)
50 km/u: brandstofverbruik 1 op 25 (deels volledig elektrisch)
60 km/u: brandstofverbruik 1 op 24 (deels volledig elektrisch)
70 km/u: brandstofverbruik 1 op 23 (deels volledig elektrisch)
80 km/u: brandstofverbruik 1 op 22
90 km/u: brandstofverbruik 1 op 21
100 km/u: brandstofverbruik 1 op 20
110 km/u: brandstofverbruik 1 op 17
120 km/u: brandstofverbruik 1 op 15
130 km/u: brandstofverbruik 1 op 14
Gemiddeld testverbruik: 1 op 18,5
Puur ter indicatie
Nogmaals, bovenstaande cijfers zijn puur ter indicatie van het brandstofverbruik. De gereden testauto had 18-inchwielen. Een Niro op 16-inch lichtmetaal is logischerwijs zuiniger. De Kia Niro is in zijn element bij snelheden tot 100 km/u. Daarboven zakt het brandstofverbruik al snel terug naar 1 op 15 bij 120 km/u en 1 op 14 bij een snelheid van 130 km/u. Is dat slecht? Helemaal niet! De Kia Niro weegt namelijk 1.400 kilogram en dan is een verbruik van 14 kilometer per liter lang niet slecht.
“De Kia Niro combineert eigenlijk wat de moderne autokoper nu zoekt: SUV-looks en een zuinig verbruik”
Zonder snelweg
Officieel heeft de Kia Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 4,4 l/100 km (NEDC). Omgerekend is dat 1 op 22,7. In de praktijk haalden we met een nette maar ook vlotte rijstijl 1 op 18,5. Komt de Niro niet op de snelweg, dan gaat dat praktijkverbruik al snel richting de 1 op 20.
LEES OOK: Hoe vies is een auto-interieur eigenlijk?
16- of 18-inchwielen
We komen nog even terug op de lichtmetalen 18-inchwielen. Bij deze wielmaat krijg je namelijk automatisch een sportiever afgestelde wielophanging. Een Niro met lichtmetalen 16-inchwielen is iets zuiniger en heeft het comfortonderstel. Ga absoluut proefrijden met beide versies, want de Niro met 18-inchwielen is duidelijker gevoeliger voor oneffenheden in het wegdek dan de uitvoering met kleinere wielen. Met 18-inchwielen zijn de wielkasten natuurlijk goed ‘gevuld’. Een nadeel: je hoort aardig wat rolgeluid, al is dat niet echt storend.
Wensen
De Kia Niro is van meet af aan ontworpen als hybride crossover. Een Niro met een reguliere aandrijflijn komt er dan ook niet. De auto combineert eigenlijk wat de moderne autokoper zoekt: SUV-looks en een zuinig verbruik. De Kia Niro geeft overtuigend aan beide wensen gehoor.
“Je hebt nauwelijks het idee met een hybride onderweg te zijn”
Is het wel een hybride?
De crossover maakt gebruik van twee motoren. Een nieuwe 1.6 GDI (Gasoline Direct Injection) viercilinder benzinemotor met 77 kW (105 pk) specifiek ontworpen voor een hybride aandrijflijn én een elektromotor met 32 kW (44 pk). Het systeemvermogen komt uit op 104 kW (141 pk) met een koppel van 264 Nm. Al die krachten gaan naar de voorwielen via een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De samenwerking tussen de twee motoren verloopt soepel en schokvrij. Sterker nog: je hebt nauwelijks het idee met een hybride onderweg te zijn.
Kia Niro trekgewicht
Groot voordeel van de Kia Niro is het trekvermogen, of beter gezegd, het optionele trekvermogen. Met een optioneel zogeheten ‘trekgewichtextensiepakket’ voorziet Kia de Niro van extra koeling en grotere remmen, waardoor het trekvermogen toeneemt van 0 naar 1.300 kilogram.
Kia Niro interieur
Opvallend is de ruimte in het interieur. De wielbasis meet 2,70 meter, waardoor je zowel voor- als achterin heel riant zit. Vooral achterin kunnen mensen langer dan 1,90 meter uitstekend vertoeven. De stoelen zijn voor- en achterin wat vlak, maar zitten verder prettig. De zitpositie voorin is uitstekend. Zowel de bestuurdersstoel als de stuurkolom zijn goed instelbaar, waardoor iedereen een goede zitpositie kan vinden. En het dashboard? Daar kunnen we kort over zijn. Overzichtelijk, goed gebouwd en alle knoppen zitten op een logische plaats.
“Over het dashboard kunnen we kort zijn: overzichtelijk, goed gebouwd en alle knoppen op een logische plaats”
Goed gebouwd
De Kia Niro is gewoon een goed gebouwde crossover met hybride aandrijflijn verpakt in een stijlvolle outfit. Ja, de Toyota Prius heeft de betere aandrijflijn en is zuiniger maar is ook stukken duurder (vanaf 30.820 euro). En ja, de Hyundai Ioniq Hybrid (vanaf 22.832,91 euro) heeft dezelfde aandrijflijn en is goedkoper, maar dat is geen crossover.
Full option
Voor de vanafprijs van de Prius heb je bij Kia nagenoeg een full option Niro. Dat is ook wat waard, ook al heeft de Kia Niro standaard ook al een goede uitrusting. En geef toe: een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 is zo slecht nog niet. En dan hebben we de zeven jaar garantie (of 150.000 kilometer) nog niets eens genoemd.
LEES OOK: Een BMW i8 met een gigantisch ‘roestprobleem’.
Nog geen reacties