Hoe veilig is de Chinese MG ZS EV eigenlijk?
Net zo veilig als Landwind?
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je kent hem vast nog wel: de legendarische crashtest van de Landwind uit China. Op een schaal van vijf sterren, was eigenlijk zelfs één ster te veel. Hoe zit het dan met de veiligheid van de nieuwe batterij-elektrische MG ZS EV, ook een SUV uit China, die ongekend populair is in Nederland. Is die wel veilig?
Hoge scores
Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP (European New Car Assessment Program) heeft de veiligheid van de MG ZS EV uitgebreid getest? Hoe? Simpel: door hem vol te hangen met sensoren en vol op een betonblok te rijden. Das wel zo effectief. De scores zijn opvallend hoog.
De punten
Wat zeggen we: verrassend hoog! De score voor de bescherming van volwassen inzittenden komt uit op 90 procent en die van inzittende kinderen 85 procent. Op het onderdeel ‘Safety Assist’ scoort de MG ZS 70 procent. Voor de bescherming van omstanders (fietsers en voetgangers) krijgt de MG ZS EV een score van 64 procent. Het gevolg: de MG ZS EV krijgt de maximale veiligheidsbeoordeling van liefst 5 sterren! Dus ja: de MG ZS EV is veilig. Heel veilig zelfs.
Botspreventietechnologie
Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP test de veiligheid van nieuwe auto’s al sinds 1997 aan de hand van uiteenlopende criteria. Behalve het testen van de fysieke veiligheid van nieuwe auto’s in verschillende gesimuleerde botsingen, test en beoordeelt de organisatie ook botspreventietechnologie. Dat laatste onderdeel wordt steeds belangrijker in de nieuwe tests die Euro NCAP uitvoert.
vijfsterren-rating
Frank Meijer, directeur Sales & Marketing MG Motor Europe zegt hierover: “We zijn erg trots dat wij van Euro NCAP deze vijfsterren-rating hebben ontvangen. Dat de MG ZS EV de eerste elektrische SUV in het B-segment met deze veiligheidsbeoordeling is, zet een hoge standaard voor de elektrische auto-industrie. Ons moederbedrijf, SAIC Motor, is de nr. 7-autofabrikant ter wereld en produceert meer de zeven miljoen auto’s per jaar. Hierbij heeft veiligheid altijd de hoogste prioriteit.”
Ik denk dat de MG ZS EV een hele degelijke en veilige auto is, zeker na alle tests en uitslagen, en het zal niet lang duren, of het is de populairste EV in Nederland !
en die echte MG-fabriek is samen met moeder Rover in 2005 ronkend failliet gegaan; zo goed waren ze. Ik heb zelf een Rover gehad (214si, bouwjaar 1996), en die reed heel lekker, als-ie reed. een drama qua betrouwbaarheid.
Het chinese SAIC, die nu onder eigen vlag weer MG’s bouwt, bouwt ook Volkswagens, GM’s en Hyundai’s voor de chinese markt, dus ze weten wel wat auto’s bouwen is. Sorry Revver, maar ik vermoed dat de nieuwe MG’s een stuk beter zijn dan de oude.
Over 3 a 4 jaar maar eens kijken hoe het er dan voor staat met de Chinese MG. Of het merk dan nog bestaat.. Ga maar maar na, afgelopen jaren zijn er een tiental chinese merken geïntroduceerd in Nederland, ondertussen rijdt daar geen enkele meer van. Het ziet er vaak leuk uit, maar het is niks.. Alle potentiele kopers kijken nu alleen naar de naam MG, maar het is alleen maar een naam en logo wat de producent gekocht heeft uit de inboedel van de failliete echte MG fabriek.