Hoe veilig is de Chinese MG ZS EV eigenlijk?
Net zo veilig als Landwind?
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je kent hem vast nog wel: de legendarische crashtest van de Landwind uit China. Op een schaal van vijf sterren, was eigenlijk zelfs één ster te veel. Hoe zit het dan met de veiligheid van de nieuwe batterij-elektrische MG ZS EV, ook een SUV uit China, die ongekend populair is in Nederland. Is die wel veilig?
Hoge scores
Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP (European New Car Assessment Program) heeft de veiligheid van de MG ZS EV uitgebreid getest? Hoe? Simpel: door hem vol te hangen met sensoren en vol op een betonblok te rijden. Das wel zo effectief. De scores zijn opvallend hoog.
De punten
Wat zeggen we: verrassend hoog! De score voor de bescherming van volwassen inzittenden komt uit op 90 procent en die van inzittende kinderen 85 procent. Op het onderdeel ‘Safety Assist’ scoort de MG ZS 70 procent. Voor de bescherming van omstanders (fietsers en voetgangers) krijgt de MG ZS EV een score van 64 procent. Het gevolg: de MG ZS EV krijgt de maximale veiligheidsbeoordeling van liefst 5 sterren! Dus ja: de MG ZS EV is veilig. Heel veilig zelfs.
Botspreventietechnologie
Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP test de veiligheid van nieuwe auto’s al sinds 1997 aan de hand van uiteenlopende criteria. Behalve het testen van de fysieke veiligheid van nieuwe auto’s in verschillende gesimuleerde botsingen, test en beoordeelt de organisatie ook botspreventietechnologie. Dat laatste onderdeel wordt steeds belangrijker in de nieuwe tests die Euro NCAP uitvoert.
vijfsterren-rating
Frank Meijer, directeur Sales & Marketing MG Motor Europe zegt hierover: “We zijn erg trots dat wij van Euro NCAP deze vijfsterren-rating hebben ontvangen. Dat de MG ZS EV de eerste elektrische SUV in het B-segment met deze veiligheidsbeoordeling is, zet een hoge standaard voor de elektrische auto-industrie. Ons moederbedrijf, SAIC Motor, is de nr. 7-autofabrikant ter wereld en produceert meer de zeven miljoen auto’s per jaar. Hierbij heeft veiligheid altijd de hoogste prioriteit.”
Nog geen reacties