Hoe snel is een Formula E-auto eigenlijk?
Alle cijfers op een rij
Inzicht krijgen in de specificaties van een Formule 1-auto is verdraaid lastig. In het volledig elektrische Formula E-kampioenschap – dat volmondig ABB FIA Formula E World Championship heet – laten ze meer het achterste van hun tong zien. Om die reden weten we nu ook hoe snel zo’n Formula E-auto eigenlijk is. Komt ie.
DS E-Tense FE21
In dit geval praten we over de specificaties van de DS E-Tense FE21. De aandrijflijn van de DS E-TENSE FE21 is voor het raceteam DS Techeetah ontwikkeld door DS Performance, de raceafdeling van DS Automobiles. De elektromotor, de transmissie en de inverter in de nieuwe aandrijflijn zijn ingrijpend verbeterd.
Gehomologeerd voor twee jaar
De nieuwe aandrijflijn is gehomologeerd voor de komende twee jaar. In deze periode wil het DS Techeetah-team voor de derde keer ‘de dubbel’ – de wereldtitel in de Formula E bij zowel de teams als coureurs – veroveren. Maar wat zijn nu precies de specificaties?
Afmetingen
Allereerst even de afmetingen, want een Formula E-auto is best groot. De DS E-Tense FE21 is bijvoorbeeld 5,16 meter lang, 1,77 meter breed en 1,05 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,10 meter, bijna gelijk aan de wielbasis van een Range Rover Long Wheelbase. Best indrukwekkend dus.
Batterij: capaciteit en gewicht
Het accupakket van de DS heeft een capaciteit van 52 kWh en weegt in totaal 385 kilogram. De DS E-Tense FE21 weegt in totaal – minimumgewicht inclusief coureur – slechts 903 kilogram.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V. Hoe zit het dan met de prestaties? De topsnelheid is geoptimaliseerd voor stratencircuits en komt uit op 230 km/u. Dat valt dus mee, maar het is vooral de acceleratie naar die 230 km/u die indruk maakt. De sprint van 0 naar 100 km/u kost bijvoorbeeld maar 2,8 seconden.
Breed rubber
Om alle power goed op het asfalt te krijgen, monteert DS brede banden, in dit geval zijn dat Michelin Pilot Sport EV Season 7-banden. Voor meten ze 245/40 R18 en achter zelfs 305/40 R18. Geventileerde remschijven van koolstofvezel, remtangen met vier zuigers en achterremmen met ‘brake by wire’-technologie dwingen een Formula E-auto weer tot stoppen.
Nog geen reacties