Helaas, gewoon 100 km/u blijven rijden met je EV
De pilot waarbij elektrische auto’s 130 km/u mogen rijden op de A2 is van de baan.
In oktober 2014 opperde minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu een pilot waarbij elektrische auto’s op de 130 km/u mogen rijden op de A2, in plaats van 100 km/u. In een brief naar de Tweede Kamer komt ze daar nu op terug. Een verhoging van de maximumsnelheid voor EV’s zou voor verwarring zorgen onder bestuurders. Bovendien zou het een beperkte bijdrage leveren aan de waardering van elektrische auto’s.
Enkele citaten uit de brief:
“Qua organiseren en uitvoeren van de handhaving heeft een mogelijke proef op de A2 nogal wat voeten in de aarde. Op een deel van het traject zullen dubbele onderborden geplaatst moeten worden (100 km/u, alleen tussen 6-19 uur, uitgezonderd EV’s). In het verleden is gebleken dat het toepassen dergelijke dubbele onderborden tot onduidelijkheid bij weggebruikers leidt.”
“Daarnaast heeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) op mijn verzoek literatuuronderzoek gedaan, waaruit blijkt dat een exclusief hogere maximumsnelheid voor EV’s naar verwachting een beperkte bijdrage zal leveren aan het vergroten van de waardering van elektrische auto’s.“
Wat vind jij van de pilot? Een goede stimulans voor elektrisch rijden, of alleen zonde van de actieradius?
Nog geen reacties