Heijmans: "Oplaadpaal EV onnodig duur"
Overruimte.nl
Het duo doet deze uitspraak in een blogpost op Overruimte.nl, een website van Heijmans. De hoge prijs van de oplaadpalen zet volgens het duoeen rem op elektrisch rijden. Het tweetal van Heijmans weet waar het over spreekt, het bedrijf heeft al jarenlang ervaring met het plaatsen van oplaadpalen, onder meer in Amsterdam. Heijmans werkt hier samen met Nuon, steeds weer loopt het bouwbedrijf aan tegen hoge kosten en dus lage marges. Er zijn volgens Heijmans drie oorzaken voor de hoge kosten: de hoge kosten van laadpaal-aansluitingen, de lage oplages van laadpalen en een inefficiënt plaatsingsbeleid.
Stichting e-laad
Het tweetal is tegen de plaatsing van laadpalen door gereguleerde partijen als Stichting e-laad. Netbeheerders zouden het plaatsen beter aan marktpartijen kunnen overlaten en vervolgens investeren in het goedkoper maken van laadpaal-aansluitingen. De kosten voor aanleg en beheer van de laadpalen zijn volgens het duo namelijk te hoog. Een mogelijke eerste stap naar een oplossing is een aparte aansluitcategorie voor oplaadpalen. Nu bestaat zoiets niet en rekent het bedrijf de kosten van een ‘normale’ aansluiting op het stroomnet. Deze kosten lopen gemiddeld op tot meer dan 1.000 euro per laadpaal. En daar komen nog maandelijkse netwerkkosten bij.
Europese standaard laadpaal
Tweede oorzaak van de hoge kosten zijn volgens Heijmans de lage besteleenheden van de laadpalen. Ook ontbreekt het aan een goede Europese standaard. Zodra elektrisch rijden de pioniersfase achter zich laat moeten de besteleenheden fors oplopen, zo verwacht Heijmans. Laatste oorzaak van de hoge kosten is de inefficiënte installatie van laadpalen. Er zijn nu teveel partijen bij betrokken. Iets wat in vier uur kan, neem nu vier dagen in beslag. De oplossing is volgens Heijmans eenvoudig: “Het zou enorm helpen als gemeenten en netwerkbeheerders het plaatsen in zijn geheel zouden uitbesteden. Werk je met gecertificeerde aannemers en een garantieregeling, dan lopen de gemeente en de netbeheerder daarbij geen enkel risico.”
Nog geen reacties