Gumpert Nathalie heeft unieke aandrijflijn
Methanol tanken, that's a first
Automerk Gumpert doet iets wat nog geen enkele andere autofabrikant heeft gedaan: een sportauto introduceren met een methanol-waterstof brandstofcel. Tanken duurt drie minuten.
Gumpert en Aiways
Gumpert is het merk van ex-Audi Sport ingenieur Roland Gumpert. Met de Nathalie hoopt hij te zorgen voor een turn-a-round. Dat doet hij niet alleen, want Gumpert is tegenwoordig eigendom van het Chinese Aiways dat hard aan de weg timmert met elektrische auto’s. Gumpert wordt binnen Aiways gepositioneerd als performancemerk, een beetje wat SVR is van Jaguar, M van BMW en AMG van Mercedes-Benz.
Nathalie First Edition
Met de Nathalie mikt Gumpert niet op ‘de gewone man’, maar op mensen met een flinke portemonnee. De Nathalie First Edition – met speciale lakkleur en alle opties – kost namelijk 407.000 euro, exclusief overheidsdonaties. De orderboeken openen in de eerste helft van 2021 en van de First Edition zien niet meer dan 500 stuks het levenslicht.
Bijzondere aandrijflijn
Kopers krijgen een auto met een zeer bijzondere aandrijflijn. De Nathalie heeft namelijk een ‘Gumpert Methanol Fuel Cell by Blue World TEchnologies. Deze methanol-waterstof brandstofcel is uniek in de industrie. Je hoeft met de Nathalie geen waterstof te tanken, maar methanol.
Methanol tanken
Hoe werkt het? Simpel: je tankt 65 liter methanol. Dat doe je bij geselecteerde stations en kost je volgens Gumpert ongeveer 130 euro met een literprijs van 2 euro. In de toekomst zou dat goedkoper moeten worden. En lief van Gumpert: in het eerste jaar van eigendom betaalt Gumpert de methanol. Het merk regelt zelfs een nachtelijke bezorgservice voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Andere landen in Europa volgen daarna. Gumpert richt zich ook op Noord-Amerika en het Midden-Oosten.
Actieradius
In de 15 kW sterke methanol-brandstofcel wordt methanol omgezet in waterstof waaruit vervolgens elektriciteit wordt gewonnen. Die energie slaat het systeem op in een compacte batterij of gaat direct naar een van de vier elektromotoren. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor. De actieradius komt uit op 820 kilometer.
Prestaties
Snel is de Nathalie zeker. De 0-100-sprint duurt slechts 2,5 seconden. Niet verwonderlijk als je weet dat de vier elektromotoren samen 545 pk en 989 Nm koppel leveren. De topsnelheid ligt bij 300 km/u. Hier wel een kanttekening, want indien het accupakket leeg is en de elektromotoren dus aangewezen zijn op de energie afkomstig uit de brandstofcel, dan is de topsnelheid beperkt op 120 km/u.
Circuit
De 1.800 kilogram zware Nathalie heeft een koolstofvezel chassis om het gewicht zoveel mogelijk te drukken. Racen op het circuit is mogelijk, want Gumpert levert een FIA goedgekeurde rolkooi.
Nog geen reacties