De vijf grote hybrides in de groene autosalon
Hybride- en elektrische aandrijving rukken op naar de top. Dat blijkt uit een rondgang over de Autosalon van Genève 2015. Hier schitteren elektrische exoten als de Audi R8 e-tron, de Aston Martin DBX Concept en de bijzondere NanoFlowcell van het in Liechtenstein gevestigde bedrijf. Maar ook bolides als de Bentley EXP 10 Speed 6 en de Koenigsegg Regera stelen de show met hun hybride-aandrijving.
Best geinig eigenlijk, zoveel duurzaam autonieuws onder een dak dat is bedekt met 30.000 vierkante meter zonnepanelen. Die leveren samen 80 procent van de benodigde energie voor de Palexpo hal waar in Genève elk jaar de autosalon wordt gehouden. In 2015 is dat al voor de 85ste keer. De overige 20 procent aan benodigde stroom komt trouwens van waterkrachtcentrales, waaraan Zwitserland rijk is. Een land dat volgens onderzoek van de Amerikaanse Yale University “het groenste land ter wereld” is.
Audi
Met de nieuwe R8 e-tron bewijst Audi dat een rasechte sportauto en elektrische aandrijving prima samengaan. Het model heeft twee zeer krachtige elektromotoren die samen 340 kW (460 pk) en 920 Nm leveren. De stroom komt van een batterij met een extreem grote capaciteit van 92 kWh, waarmee de Audi R8 e-tron een afstand van ruim 400 kilometer moet kunnen overbruggen.
Nog een Audi die indruk maakt, is de plug in-hybride versie van de nieuwe generatie Q7. De fabrikant claimt een mogelijk verbruik van slechts 1 op 59 voor deze grote luxe SUV. De aandrijving van de Audi Q7 e-tron bestaat uit een 3.0 TDI dieselmotor en een elektromotor van 94 kW (128 pk).
Aston Martin
De DBX Concept is een Aston Martin als nooit tevoren. Dit studiemodel van een driedeurs coupé bezit het onmiskenbare Aston Martin-design, maar staat wat hoger op z’n wielen. Het is een soort crossover-coupé, maar wel een heel milieuvriendelijke. In elk wiel zit een elektromotor en er wordt gebruik gemaakt van KERS (Kinetic Energy Recovery System) om een grote hoeveelheid energie terug te winnen.
NanoFlowcell
De bijzondere NanoFlowcell Quant F van de ingenieuze fabrikant uit Liechtenstein spant de kroon. Deze ruim vijf meter lange vierzitter maakt gebruik van zogenoemde “flow-batterijen”. De stroom komt van vloeibare elektrolyten die door de batterijcellen stromen. De Quant F heeft een 200 kW elektromotor per wiel, dus samen goed voor maar liefst 800 kW (1.090 pk) en een krankzinnig koppel van 11.600 Nm. Ondanks het gewicht van 2.300 kilo sprint hij in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u. De actieradius bedraagt 800 kilometer. De Quant F is nog een prototype.
Bentley
De Bentley EXP 10 Speed 6 is een studiemodel van een compacte tweezits sportcoupé die mogelijk onder de Continental GT wordt gepositioneerd. Hij laat meteen zien in welke richting het toekomstige Bentley-design zich beweegt. Voor de aandrijving dient een “uitermate krachtige” hybridemotor, waarover Bentley verder geen details vrijgeeft. Het typische Bentley-interieur valt op door de prachtige combinatie van leder en aluminium. In de middenconsole is een 12-inch gebogen touchscreen opgenomen.
Koenigsegg
De Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 zetten met hun hybride-aandrijving de maatstaf in het “supercar”-segment. Maar het Zweedse Koenigsegg kan er ook wat van. Het merk presenteert de Regera, een zeer exotische sportwagen met een 5,0-liter V8 en drie elektromotoren. Het gecombineerde vermogen komt uit op 1.100 kW (1.500 pk). Volgens Koenigsegg haalt de Regera een topsnelheid van meer dan 400 km/u, maar hij kan ook 50 kilometer volledig elektrisch rijden.
Nog geen reacties