Green Flux: “Snelladen niet populair onder elektrisch rijders”
Oplaaddiensten
Op dit moment geeft een meerderheid van de berijders aan het liefst laaddiensten bij een energieleverancier af te nemen. Het opladen van de elektrische auto doen berijders volgens de onderzoekers bij een gering aantal oplaadpunten, thuis of op het werk. Naarmate bestuurders meer kennis opdoen van het oplaadnetwerk, de actieradius en de mogelijkheden, worden grenzen eerder verlegd en meerdere oplaadpunten bezocht.
Energieleveranciers
De leidende positie van energieleveranciers is door de toenemende concurrentie zeker niet vanzelfsprekend. Om aanbieders van (semi-) openbare oplaadpunten zoals The New Motion voor te blijven, zullen energieleveranciers de kennis en status als bestaande speler optimaal moeten benutten. Slechts 29 procent van de respondenten geeft aan een tankstation te zien als punt om laaddiensten af te nemen. Op deze locaties staan het merendeel van de snellaadstations in Nederland, maar snelladen is niet bepaald populair onder elektrisch rijders . Meer dan de helft van de respondenten geeft zelfs aan nooit snel te laden en slechts 5 procent van de respondenten geeft aan voor meer dan de helft van zijn laadbehoeften gebruik te maken van snelladen.
Financiële voordelen
De financiële voordelen van elektrisch rijden zoals 0 procent bijtelling zijn voor volledig elektrische auto’s minder belangrijk. Duurzaamheid en een groen imago staan voorop. De eerste elektrisch rijders zijn dan ook ware pioniers, die graag gebruiksgemak inleveren om iets nieuws te proberen en bij te dragen aan een duurzaam klimaat. Dat is nu langzaam aan het veranderen. De nieuwe groep elektrisch rijders vindt duurzaamheid nog steeds belangrijk, maar kijkt ook naar de portemonnee en de praktische kant van autorijden. De elektrische auto wordt door steeds meer berijders gezien als een volwaardig vervoersmiddel.
Brede kijk op mobiliteit
Uit de gereden afstanden van de respondenten blijkt dat de elektrische auto in principe voldoet voor dagelijkse vaste ritten en het woon-werkverkeer. Voor langere afstanden of onverwachte lange ritten kent de elektrische auto beperkingen. Ritten met elektrische auto’s worden dan ook beter gepland dan ritten met een brandstofauto. Voor onverwachte of langere ritten pakt de elektrisch rijder vaak het openbaar vervoer, zo blijkt uit het onderzoek.
Het gehele rapport is hier terug te lezen. (pdf)
Nog geen reacties