Goed idee: een tweedehands EV
Tweedehands elektrische auto steeds interessanter
De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s is voor dit jaar nu alweer leeg. Er is nog wel subsidie beschikbaar voor de aanschaf van tweedehands exemplaren. Gelukkig worden tweedehands elektrische auto’s steeds aantrekkelijker.
Een nieuwe elektrische auto blijft best prijzig. Je kunt dan besparen op de verzekering auto, maar je kan ook eens naar een tweedehands exemplaar kijken. Gelukkig blijft het occasionaanbod van elektrische auto’s steeds verder groeien. Er zijn wel wat zaken om goed op te letten. Aanvullend op de voor- en nadelen van elektrische auto’s in het algemeen, zijn er ook nog wat specifieke aandachtspunten voor gebruikte EV’s.
Nadelen tweedehands elektrische auto
Laten we beginnen met de nadelen, dan hebben we die maar gehad. Een van de nadelen blijft toch de prijs. Een gebruikte EV kan dan wel flink goedkoper zijn dan een nieuwe, ze blijven over het algemeen duurder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.
De techniek van elektrische auto’s ontwikkelt zich snel. Een elektrische auto van nu is een stuk geavanceerder dan die van tien jaar geleden. Dat betekent alleen wel dat een tweedehands EV relatief snel verouderd is. Zo is de actieradius vaak minder groot en is de auto wellicht nog niet geschikt voor snelladen. Dat hoeft beide geen probleem te zijn, maar het is wel goed om hierop te letten.
Let ook op de staat van de accu. Zeker als een tweedehands elektrische auto veel kilometers heeft gemaakt. In de loop der tijd verliest een accu aan capaciteit. Daardoor wordt de maximale actieradius kleiner dan toen de auto nieuw was. Ook hier hoeft dit geen groot probleem te zijn. Gemiddeld is na vijf jaar nog steeds 90 procent van de oorspronkelijke accucapaciteit over.
Voordelen tweedehands elektrische auto
Een belangrijk voordeel ten opzichte van een tweedehands auto met brandstofmotor is dat een elektrische auto minder (technische) slijtage heeft. Een elektromotor heeft maar weinig bewegende delen, dus je hoeft niet te letten op zaken als versleten v-snaren en andere motorslijtage. Let wel op slijtage aan banden, remmen en wielophanging. Vanwege het doorgaans hogere gewicht van een EV slijten deze zaken wel wat harder.
Een ander groot voordeel zijn de kosten. In verhouding is een gebruikte EV misschien duurder dan een auto met brandstofmotor, maar dat verdien je terug met de lagere kosten van stroom ‘tanken’ versus benzine en met de lagere onderhoudskosten. Ten opzichte van een nieuwe EV is een gebruikte sowieso veel voordeliger doordat de hoge aanschafprijs komt te vervallen.
Aanbod tweedehands elektrische auto
Al vanaf zo’n 3.000 euro zijn er interessante elektrische bedrijfswagens beschikbaar, vanaf ca. 5.000 euro ook interessante personenauto’s. In deze prijsklasse zijn vooral Renaults te vinden. De Kangoo Z.E. voor de bedrijfswagens en de Zoe voor personenauto’s. Verder behoren ook de Citroën C-Zero, Smart ForTwo Electric en de eerste Nissan Leaf tot de meest betaalbare EV’s. Omdat de oorspronkelijke nieuwprijs van deze auto’s boven de grens van 12.000 euro lag, komen deze betaalbare auto’s nog steeds in aanmerking voor de subsidie van 2.000 euro. Tel uit je winst.
Nog geen reacties