General Motors gaat voor leidende rol plug-in markt
Plug-in hybride
Mary Barra, productmanager bij General Motors: “De traditionele hybride techniek, waarbij de elektromotor de brandstofmotor ondersteunt, is niet meer van deze tijd. GM focust op de plug-in markt waarin we graag onze leidende rol willen behouden. Het doel is om in 2017 maar liefst 500.000 elektrisch aangedreven auto’s per jaar te produceren. Dat is ongeveer 5 procent van onze wereldwijde productie van 9 miljoen auto’s. ” General Motors introduceerde de Chevrolet Volt in de herfst van 2010, komend jaar komt de eerste volledig elektrische auto op de markt: de Chevrolet Spark EV.
Chevrolet Spark EV
In de Verenigde Staten verkocht GM dit jaar 50.000 auto’s met elektrische aandrijving. Het bedrijf wil de leidende positie in de plug-in markt de komende jaren graag behouden. De plug-in hybride techniek van de Volt rollen de Amerikanen uit over meerdere modellen. Een goed voorbeeld daarvan is de Chevrolet ELR , de elektrische luxe coupe moet eind 2013 op de markt komen. Ook in het volledig elektrische segment willen de Amerikanen de leidende positie veroveren. De Spark EV moet vanaf 2013 de directe concurrentie aangaan met de volledig elektrische Nissan Leaf.
Ford Focus EV
Ford is de tweede autofabrikant van de Verenigde Staten en zit GM op de hielen als het gaat om elektrische aandrijftechnieken. In 2020 moet een kwart van de geproduceerde auto’s van het Amerikaanse bedrijf zijn voorzien van elektrische aandrijving. Ondanks de productie van volledig elektrische Ford Focus EV en Ford C-Max Energi plug-in hybride, loopt het bedrijf achter op concurrent GM. De komende jaren investeert Ford circa 106 miljoen euro in het ontwerp van een nieuwe generatie EV en het ontwikkelen van nieuwe accu’s.
Nog geen reacties