Fluisterstil motorrijden met de elektrische Zero DS ZF 11.4
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
‘Tinus op de Norton en Bertus op z’n BSA’, het is een o zo bekende zin uit de hit Oerend hard van Normaal. Een lied waarin de band de romantiek, maar ook de dramatiek, bezingt van de meest pure stijl van motorrijden: ruig, hard en met een stevig geluid uit de uitlaat. Het kan anders, tegenwoordig althans. Fluisterstil met de elektrische Zero DS ZF 11.4.
Het oog wil ook wat
Motor rijden doe je uit passie. Dat geldt althans voor de meesten die dat doen. Dus het oog wil ook wat. Een motor moet het begeren waard zijn. Dat doet de DS van het merk Zero. Het is een gelikte machine met een uiterlijk dat het midden houdt tussen een sportieve naked bike en een stoere allroader. Mooie materialen zijn gebruikt en de afwerking oogt prima. Fraai is ook de combinatie van een zwart frame met een oranje achterkantje en oranje panelen op de plek bij de tank, maar dat niet is. Want benzine is niet nodig, wel een snoer om op te laden en dat zit in een uitneembaar bakje daar waar normaal de brandstoftank zit.
Haaienkieuwen
De Zero DS ZF 11.4 heeft elektriciteit nodig en die wordt geleverd door een lithium-ion batterijpakket in een met flitsende haaienkieuwen afgewerkte behuizing op de plek waar de doorsnee motorfiets een cilinderblok heeft. De eigenlijke motor, een elektromotor van 40 kW, zit vlak voor het achterwiel en die drijft dat wiel via een getande riem aan.
En go!
Contact aan, gashendel draaien en gaan! Dat is het eigenlijk. Schakelen is niet nodig. Slechts een zacht zoemend geluid is te horen, dat met het stijgen van de snelheid verandert in een fluittoontje. Klinkt dat leuk? Nee, niet voor de liefhebber die een motor wil met een stoere roffel uit de uitlaat of een jankende Japanner. Wel voor wie het anders en vooral rustiger wil. Die vindt dat een motor door zijn lage eigen gewicht eigenlijk het ideale apparaat is om elektrisch aan te drijven. Minder gewicht behoeft immers minder vermogen en zorgt voor een grotere actieradius.
Prestaties?
Om maar met de deur in huis te vallen. Een beetje verwende purist onder de motorrijders zal onder de indruk zijn. Want wat wil die Zero van zijn plek! Met 92 Nm aan koppel, dat direct vanaf stilstand beschikbaar is, en een gewicht van slechts 179 kg geeft hij menig serieuze (lees zware duizend cc’er) het nakijken. Fluisterend, wel te verstaan. In de sportstand zit je ook in een mum van tijd op de begrensde top van 153 km/uur. In de economystand zijn vermogen en trekkracht afgevlakt voor een grotere actieradius. Zero claimt een maximale reikwijdte van 220 km, maar dan toch vooral kalm rijdend in stadsverkeer. Op buitenweg en snelweg ligt het bereik ergens rond de 125 km, zo ontdekken we tijdens de test. Een volledige lege Zero laden vergt 7,5 uur. Er is ook een unit voor snelladen leverbaar en dan duurt het laden tot 95 procent een uur.
Kosten?
De Zero DS is een creatie van het in Californië (Santa Cruz) gevestigde bedrijf Zero motorcycles. Daar is de elektrische motor al enkele jaren op de markt, maar nu dus ook in Nederland. Voor een prijs van 15.995 euro. Voor een particulier een fors bedrag. De verwachting van de importeur is dat de interesse vooral van ondernemers zal komen en dan degene die gebruik kunnen maken van de investeringsregelingen Mia en Vamil. Bij maximaal profijt rest nog slechts een investering van iets meer dan vier mille. Samen met de paar euro aan stroom per keer laden en het geringe onderhoud wordt het rijden aantrekkelijk voordelig. Alleen die passie? Is het wellicht een idee dat Zero via zijn te downloaden app ook motorgeluiden gaat aanbieden. Een app, waarmee je overigens met behulp van de smartphone zelf vermogen, trekkracht en mate van remregeneratie kunt instellen. Als je dat zou willen.
Nog geen reacties