Fiat Panda plug-in hybride komt eind 2019
Centoventi mogelijk over twee jaar op de markt
Eind 2019 verschijnt de plug-in variant van de Fiat Panda op de markt. Het is de eerste keer dat het merk een plug-in hybride model uitbrengt. Daarnaast kijkt het merk zeer serieus naar de mogelijkheden om de Centoventi conceptcar op de markt te brengen. Naar verluidt maken we in 2021 kennis met de productieversie.
Kleinste plug-in hybride
Fiat heeft een feestje te vieren want het Italiaanse merk blaast dit jaar 120 kaarsjes uit. Ter ere van het jubileum presenteerde Fiat op de Autosalon van Genève de Centoventi conceptcar (Cento is honderd, Venti is twintig). Een compacte elektrische auto die mogelijk hint naar de opvolger van de huidige Fiat Panda. Die is sinds 2011 op de markt, maar voordat het model met pensioen mag heeft het een heuse primeur. Het is namelijk de eerste Fiat die met een plug-in hybride aandrijflijn uitgerust wordt .
Eind 2019 moet de productieversie van het model op de markt verschijnen. Over de actieradius of het vermogen is nog niets bekend, maar bij zijn introductie is het de kleinste plug-in hybride die je kunt kopen.
Centoventi in productie
Uit betrouwbare bron heeft AutoRAI.nl vernomen dat de Centoventi mogelijk binnen twee jaar in productie gaat. De compacte vijfdeurs stadsauto heeft een volledig elektrische aandrijflijn met vijf losse accu’s die een actieradius van honderd kilometer per stuk hebben. Door accu’s bij te kopen of te huren kan de actieradius van honderd naar vijfhonderd kilometer vergroot worden. De Centoventi meet 3,86 meter, waardoor hij iets langer is dan de huidige Panda (3,65 meter).
‘Goedkoopste elektrische auto’
Fiat belooft met de Centoventi de ‘goedkoopste elektrische auto’ aan te bieden. Het model wordt in slechts één kleur en configuratie geproduceerd, maar hij is met diverse personalisatiemogelijkheden helemaal naar eigen smaak aan te passen. In totaal zijn er meer dan 114 accessoires beschikbaar die allemaal 3D-geprint zijn. Of de uitgebreide accessoirelijn ook het productiestadium haalt is nog niet bekend.
Ervaring genoeg
Het is overigens niet de eerste keer dat er een geëlektrificeerde Fiat Panda op de markt verschijnt. In 1990 bracht het merk de Panda Elettra op de markt; een volledig elektrisch model met een gigantisch accupakket achter de voorstoelen. De auto was maar liefst 450 kilogram zwaarder dan een normale Panda en het duurde zeven uur om de accu’s op te laden. De Elettra had een actieradius van 200 kilometer, mits je niet harder ging dan 50 km/u. De topsnelheid was 80 km/u. Een groot succes is het nooit geworden.
Lees ook: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera
Nog geen reacties