Opinie: Fastned beurslieveling?
Nog voordat Fastned een notering op de Haagse effectenbeurs heft gekregen, is er bij beleggers al 4 miljoen euro opgehaald. Via voorinschrijving is de eerste tranche van 400.000 certificaten gereserveerd. Marc Bolier, oprichter van ZERauto, heeft geen certificaten gekocht. Eerst maar eens zien hoe de rekensom er uit ziet: hoeveel snellaadsessies zijn er nou nodig om 200 laadstations overeind te houden?
Fastned, opgericht door Bart Lubbers en Michiel Langezaal, valt in de smaak bij investerend Nederland. De eerste tranche is gekocht door in totaal 900 beleggers die gemiddeld 4.500 euro aan certificaten kochten. Fastned wil in totaal 40 miljoen euro ophalen via een notering aan de NPEX-beurs vanaf juni. Het bedrijf wil zo een netwerk van meer dan 200 snelladers uit te rollen.
Lubbers vertelt: ‘NPEX is laagdrempelig, zo kan iedereen in Nederland mede-eigenaar worden van de tankstations van de toekomst. Er is veel enthousiasme, mensen willen graag dat het netwerk van snelladers er komt.’
Investeren in snelladers
Nederland telt nu pakweg 35.000 auto’s met een stekker. De Nissan Leaf, de Renault Zoe, de Mitsubishi i-MiEV, de BMW i3 en de Tesla Model S zijn allemaal kandidaat voor een snellaadsessie.
Dat geldt eigenlijk ook voor de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 PHEV. Aangezien die gewoon verder kunnen rijden op de verbrandingsmotor is de kans gering dat de gebruiker een half uur pauze neemt om te snelladen.
17 auto’s per laadpunt
Van de volelektrische auto’s met snellaadmogelijkheid rijden er pakweg 3.500 rond (de export even buiten beschouwing latend). Dat zijn 17 elektrische auto’s per snellaadpunt. Eén snellaadpunt kost Fastned 200.000 euro. Hoe kunnen 17 auto’s samen genoeg snelladen om één snellaadpunt winstgevend te maken? Bij 20 jaar economische levensduur, 5 procent rente en 1.000 euro overige kosten per jaar kost het snellaadstation 12.000 euro per jaar (exclusief stroom).
Hoeveel snellaadbeurten zijn dat?
Uitgaande van 15 kWh per sessie gaat het om 10 euro omzet per laadbeurt. Per station zijn dat dus 1.200 snellaadbeurten per jaar. Wat per auto neerkomt op 70 per jaar oftewel 6 snellaadsessies per maand. Het is niet alleen een zeer hoog aantal, het maakt elektrisch rijden ook nogal kostbaar. Met 10 euro aan stroom komt de auto pakweg 100 km ver, wat neerkomt op 10 cent per kilometer. Dat is ruim drie keer meer dan de consument betaalt bij thuisladen. Een hoge frequentie van snelladen én een hoge prijs gaan niet makkelijk samen.
Snelle groei
Reken we met een bijzonder snelle groeit van het snelladend wagenpark tot 10.000 auto’s, dan ziet het beeld er gunstiger uit. Het gaat dan om 2 sessies per maand (gemiddeld). Vraag die de investeerders dus voor zichzelf mogen beantwoorden: wanneer zijn er 10.000 snelladende elektrische auto’s in Nederland in gebruik?
Om de vraag wat ingewikkelder te maken: er zijn concessies afgegeven voor meer dan 300 snellaadstations. De spoelig is dus nog wat dunner.
Tweede tranche
Er is nog even tijd om over de vraag (en het antwoord) na te denken. Fastned brengt in september een tweede tranche uit. De AFM buigt zich nog over de prospectus. Als het document is goedgekeurd, volgt de geplande beursgang.
Nog geen reacties