EVC wil duizend elektrische auto’s op de weg zetten
In zo’n veertien maanden tijd moeten er zo’n duizend elektrische auto’s uit de showroom rijden van het Elektrisch Vervoercentrum (EVC) in Rotterdam. Het belevingscentrum, dat met steun van het overheidsinitiatief Het Nieuwe Rijden is opgericht, werkt samen met de Gemeente Rotterdam om zowel particulieren als zakelijke klanten aan te trekken.
Merkonafhankelijk
Het EVC is een initiatief van Green Mobility (een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) en de gemeente Rotterdam. Overheidsinitiatief Het Nieuwe Rijden is hoofdpartner en het centrum krijgt steun van onder meer ANWB, Athlon Car Lease, Centraal Beheer, e?laad.nl, Eneco, Formule E?team, GE, ING, Alphabet Autolease, KPMG, KPN, LeasePlan Nederland, LSI, proov, Rabobank, RAI Vereniging, RET, RTC, Stedin, Travelcard en Van Gansewinkel Groep. In het merkonafhankelijke centrum kunnen particulieren en bedrijven terecht voor proefritten en informatie over elektrisch vervoer.
“In de achttien maanden dat we nu open zijn, hebben vertegenwoordigers van zo’n duizend bedrijven het EVC bezocht en zijn er 3.500 proefritten gemaakt”, zegt Alfred Möller, mede-oprichter van het EVC. “Het aantal gemaakte proefritten overstijgt de doelstelling die we gesteld hadden voor de eerste drie operationele jaren van het centrum. Alleen blijft het vaak bij het maken van een proefrit, de daadwerkelijke verkoop van de elektrische auto’s loopt nog niet echt storm.”
EV-makelaars
Möller wil de verkoop meer stimuleren door actief enthousiaste bezoekers op te volgen. Deze taak is weggelegd voor Nikki Sie, een ervaren specialist op het gebied van e-mobiliteit die onder meer werkzaam was bij dealerholding VKV Groep. Hij zal fungeren als een zogenoemde EV-makelaar geeft leiding aan een team van twee personen. Deze stap vloeit volgens Möller voort uit het gebrek aan expertise en kennis van elektrische mobiliteit bij conventionele dealers. De EV-makelaars inventariseren de mobiliteitsbehoefte van de klant en geven advies voor een of meerdere modellen. “Vervolgens sturen we de gegevens van zo’n klant door naar de importeur of een van de dealerholdings waar we mee samenwerken. Die hoeven dan alleen nog de order uit te schrijven,” aldus Möller.
“Een van onze IVA-stagiairs heeft onderzoek gedaan naar het kennisniveau onder dealers over elektrisch rijden. Daaruit bleek dat het merendeel van de bedrijven te weinig kennis heeft over bijvoorbeeld belastingregelingen en opladen. Een aantal adviseerde de mystery shopper, die geïnteresseerd was in een elektrische auto, zelfs om toch vooral voor conventionele aandrijving te kiezen. Dat is de doodsteek voor fabrikanten die miljoenen euro’s aan hun ev-gamma hebben uitgegeven.”
Geen concurrent
Möller benadrukt dat andere autodealerbedrijven het EVC niet moeten zien als een directe concurrent. Het bedrijf is niet direct afhankelijk van de verkoop van elektrische auto’s, maar bestaat vooral van investeringen van instanties en de deelnemende bedrijven. “Ik snap dat het moeilijk is voor dealers om tijd en mensen vrij te maken om alle kennis in huis te halen. Wij gaan niet op de stoel van de dealers zitten, EVC schrijft geen orders, we willen juist dealers helpen.”
Nog geen reacties