EV-nieuws: Wiebes zoekt uit, het EVC sluit en Terschelling stapt in
Hoewel de Tweede Kamer zich nog zal uitspreken over de nieuwe bijtellingsstaffels, is het duidelijk dat zakelijk rijders die in 2016 een PHEV kiezen meer gaan betalen. En dat willen ze (we) natuurlijk niet. Dus… kunnen we in 2015 een ware stormloop verwachten.
Laatste jaar
2015 is het laatste jaar waarin de bijtelling voor deze auto’s ‘slechts’ 7% bedraagt voor een duur van maximaal 60 maanden. Wat het scheelt? Reken op z’n 100 euro netto per maand voor een PHEV van 40.000 euro. Dat is na 5 jaren van laden en tanken dus 6.000 euro.
Reparatiebeleid
De PHEV blijft de Haagse gemoederen bezighouden. Zo wil staatsecretaris Wiebes van Financiën. wel eens weten hoe het zit met het tankgedrag van de PHEV-rijders. Hij weet het kennelijk nog niet. Zo’n beetje alle leasemaatschappijen, TravelCard en ook TNO hebben het allang in beeld: de plug-ins verbruiken gemiddeld zo’n twee keer meer dan de fabrieksopgave. Bij hen zal de staatssecretaris volgend jaar eens gaan informeren hoe het ervoor staat. Hij hobbelt met zijn onderzoek en eventueel reparatiebeleid ver achter de PHEV Coalitie aan die sinds een maand bezig is werkgevers en rijders aan te zetten tot beter gebruik van de hybridetechniek. Onder meer de VNA en RAI Vereniging hebben zich erbij aangesloten.
Treurig nieuws
Treurig nieuws uit Rotterdam: het in 2011 geopende EV Centrum sluit binnenkort de deuren. Volgens voorzitter Bert Klerk zit de taak erop en is er voldoende aandacht voor elektrisch rijden gewekt met bijna 13.000 proefritten. Meestal smaakt succes naar meer – maar niet in Rotterdam. Dat er geen partners waren die het instituut financieel verder wilden ondersteunen speelde wellicht ook een rol.
Terschelling wel
Ondertussen gaat op Terschelling de vlag uit: daar staan 100 Nissans Leaf klaar als deelauto. Met een pasje kunnen gebruikers de EV openen en sluiten, waarna 23 cent per minuut afgeboekt wordt. Nou telt het eiland een hoofdweg van circa 15 kilometer, dus hoog kan de rekening niet oplopen. De 100 deelauto’s zijn in de eerste plaats bedoeld voor de bijna 5.000 eilanders die samen een vloot van 2.000 voertuigen gebruiken.
Nog geen reacties