EV-Nieuws: waterstof versus batterij
Wie herinnert zich de strijd tussen VHS en Betamax in 1980 nog? De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar dan op de markt van alternatieve brandstoffen.
Op dit moment investeren autofabrikanten miljarden euro’s in waterstofauto’s óf elektrische auto’s. Volgens James Chao, Managing Director van automotive consultancybureau IHS, naderen we een kruispunt. De keuze van de markt voor EV of waterstof bepaalt potentieel welke autofabrikanten de volgende decennia marktleider worden. Aan de ene kant hebben we team waterstof, dat vooral uit Japanse fabrikanten bestaat. Team EV wordt opgemaakt uit Chinese en Amerikaanse fabrikanten zoals BYD, Tesla Motors en Karma Automotive.
Lexus en Honda op de Tokyo Motor Show
Toyota, Lexus en Honda zijn de sterrenspelers van team waterstof. Op de Tokyo Motor Show toonden zij hun nieuwste waterstofauto’s. Lexus neemt geen halve maatregelen en rust zijn nieuwe vlaggenschip, de LS, uit met de waterstoftechniek. Honda komt met de compleet nieuwe Clarity Fuel Cell. Na drie minuten tanken kan de waterstofauto 700 km rijden.
Groningen gaat voor waterstof
Het Groningse Holthausen sluit zich ook aan bij team waterstof. Het bedrijf heeft plannen om elektrische auto’s om te bouwen naar waterstofauto’s. Het totale prijskaartje ligt rond de 50.000 euro. Daarnaast wil het bedrijf ook zijn eigen openbare waterstoftankstation openen in het hoge noorden. De eer voor eerste waterstofauto in Nederland gaat echter naar Hyundai met de ix35 FCEV.
Batterij met zuurstof
Amerikaanse onderzoekers hebben misschien wel een techniek ontwikkeld die de strijd gaat beslechten in het voordeel van EV’s. Ze hebben een manier gevonden om de energiedichtheid van batterijen enorm te vergroten door zuurstof toe te voegen. Het resultaat is een energiedichtheid van 3,4 kWh per kilo. Het accupakket van een Tesla Model S zou dan maar 20 kilo wegen. Productieklaar is de batterij voorlopig echter nog niet.
Als afsluiter de mening van Elon Musk, CEO van Tesla Motors en ook wel dé aanvoerder van team EV.
Juich jij voor team waterstof of team EV?
Het grote voordeel van waterstof is de laadsnelheid , tegenover de huidige accu’s.
De technologie is echter dit accuprobleem aan het oplossen.
De vraag is echter waar zal men de nodige elektriciteit gaan halen ?