EV-Nieuws: Van kWh’s in overvloed tot autonoom racen
Tesla heeft deze week de Model S P100D en Model X P100D voorgesteld. Baanbrekende modellen waarmee Tesla voor het eerst in de vrij korte merkgeschiedenis de 100 kWh-grens bereikt.
Geld nodig voor ontwikkeling Tesla Model 3
De actieradius van de Model S P100D komt dankzij het forse accupakket uit op 613 km (NEDC). Voor de Model X P100D geldt een theoretische actieradius van 542 kilometer. En de 0-100-sprint? Die bedraagt respectievelijk 2,7 en 3,1 seconden. Goedkoop zijn de P100D-versies niet. Voor de Model S P100D vraagt Tesla 154.600 euro: 22.600 euro meer dan de Model P90D. Aan de Model X-variant hangt een prijs van 155.700 euro. “De P100D-types zijn logischerwijs prijzige voertuigen, maar we willen benadrukken dat elke verkoop bijdraagt aan de ontwikkeling en meer betaalbare Tesla Model 3 die momenteel in ontwikkeling is”, stelt Tesla-topman Elon Musk. “Zonder klanten die een duurdere Model S of Model X kopen, is het voor ons onmogelijk om de kleinere Model 3 te ontwikkelen.”
Opel Ampera-e: snelle sprinter
De elektrische Opel Ampera-e moet net als de Tesla Model 3 een stuk bereikbaarder worden. De Ampera-e, een vijfpersoons MPV gebaseerd op de Amerikaanse Chevrolet Bolt, krijgt mogelijk een prijs van 35 mille, kan op papier 320 kilometer rijden en komt begin 2017 naar Nederland. Het accupakket is onder de vloer gemonteerd, zodat de interieurruimte behouden blijft. De Ampera-e blijkt dankzij de koppelrijke elektromotor (360 Nm) een vlotte sprinter. De 0-50-sprint is na 3,2 seconden een feit en een tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u kost 4,5 tellen. De topsnelheid komt uit op 150 km/u. “De Opel Ampera-e maakt volledig elektrische mobiliteit ook in de dagelijkse praktijk haalbaar”, zegt Opel CEO Karl-Thomas Neumann.
Lamborghini met stekker?
Een andere CEO, Stefano Domenicali van Lamborghini, verklapt deze week dat er van de toekomstige SUV (richtprijs: 260.000 euro) ook een plug-inhybrideversie komt. De PHEV-versie moet in 2020 volgen; een jaar na de lancering van de ‘normale’ versie met benzinemotor. De naam van de SUV is nog niet bekend. Op de Beijing International Automotive Exhibition in 2012 onthulde Lamborghini een SUV-concept: de Urus. Volgens Domenicali wordt het model een belangrijke ‘game changer’ voor Lamborghini, al blijft het Italiaanse merk trouw aan de supercarmarkt. De SUV komt ‘erbij’ en heeft grote invloed op de jaarproductie. Die moet verdubbelen van 3.500 stuks per jaar naar 7.000 auto’s. Tijden veranderen bij Lamborghini.
Autonoom racen?
Dat geldt ook voor de autosport. Zo staan autonome races in de kinderschoenen. De elektrische RoboRace van DevBot (VIDEO) gaf deze week een eerste voorproefje. De racer kan door een coureur worden bestuurd, maar ook zichzelf redden op het circuit. De RoboRace is ontwikkeld voor een nieuwe raceserie waarbij autonome, elektrische auto’s het tegen elkaar op gaan nemen. Die races vinden plaats tijdens het Formule E-seizoen van 2016/2017. In de komende maanden volgen er nog meer onthullingen van andere deelnemers. In totaal krijgt de raceklasse tien teams met elk twee autonoom rijdende raceauto’s. Doel van de raceklasse is om te onderzoeken welke mogelijkheden de autonome rijfuncties bieden in de autosport.
Nog geen reacties