EV-Nieuws: Royal Mail
Royal Mail - Nissan Leaf - Mercedes-Benz in Frankfurt
Het Britse postbezorgingsbedrijf Royal Mail weet het zeker: de Britse post wordt in de toekomst per elektrische bestelauto vervoerd en bezorgd.
Royal Mail gaat elektrisch
Royal Mail heeft een overeenkomst gesloten met Arrival, een Britse producent van elektrische voertuigen met een productiefaciliteit in Banbury. Voorheen was Arrival actief onder de bedrijfsnaam Charge Auto. Royal Mail start met een proefperiode waarbij drie verschillende versies van de Arrival-bestelbus gaan rijden tussen verschillende post- en distributiecentra in Londen. Op basis van de testresultaten neemt Royal Mail een besluit of het de samenwerking met Arrival continueert. Het vervangen van alle huidige bestelbusjes van Royal Mail wordt nog een hele klus, want het bedrijf heeft momenteel een vloot van 49.000 auto’s.
“Royal Mail zou vijftig procent kunnen besparen op kosten.”
49.000 auto’s
De elektrische bestelbus – of is het meer een vrachtauto? – is gemaakt van een lichtgewicht composiet materiaal. De aandrijflijn en elektronica zijn ontworpen door Arrival zelf. Royal Mail zou vijftig procent kunnen besparen op kosten, terwijl de aanschafprijs van een elektrische bestelbus gelijk is aan een dieselvariant. De actieradius van een Arrival komt uit op zo’n 160 kilometer.
Leaf-teaser nummer…, we zijn de tel kwijt
Nissan gaat vrolijk door met het vrijgeven van teasers van de nieuwe Leaf. De officiële onthulling vindt plaats op 6 september in Japan. Nissan belooft dat de nieuwe Leaf meer premium wordt dan het huidige model. Ook op het gebied van technologie maakt de Leaf grote stappen, aldus Nissan. Van het huidige model, te koop sinds december 2010, zijn tot en met juli 2017 meer dan 280.000 exemplaren verkocht, waardoor de Leaf momenteel de populairste elektrische auto ter wereld is. Met de nadruk op momenteel, want Tesla zou met de Model 3 een grote en snelle inhaalslag kunnen maken.
Mercedes-Benz focust op elektrificatie in Frankfurt
Mercedes-Benz heeft veel stopcontacten nodig op de IAA-autoshow van Frankfurt, want de focus ligt op elektrische aandrijving. Een van de primeurs is de Mercedes-AMG Project ONE: een bijna productierijp studiemodel van een hypercar. Het seriemodel maakt als allereerste auto gebruik van echte Formule 1-hybridetechniek. Verder debuteert in Frankfurt een elektrische showcar van Smart: een studiemodel van het recent opgerichte EQ-submerk van Mercedes-Benz. Dit volledig autonoom rijdende studiemodel belichaamt als eerste auto alle vier de pijlers van de ondernemingsstrategie CASE: Connected, Autonomous, Shared en Electric. “Het model koppelt maximale efficiëntie aan een consequente doorontwikkeling van het carsharingconcept, waardoor flexibel en individueel openbaar vervoer in de stad mogelijk wordt”, aldus Mercedes-Benz.
“Een elektrische showcar van Smart staat ook in Frankfurt.”
GLC F-CELL EQ Power
Tot slot presenteert Mercedes-Benz de eerste volledig elektrische EQ-conceptauto in het compacte segment. Onder het label EQ voorziet Mercedes-Benz in de toekomst ook compacte auto’s van een elektrische aandrijflijn. Tot slot presenteren de Duitsers een voorseriemodel van de Mercedes-Benz GLC F-CELL EQ Power. Deze plug-in hybrid met brandstofcel heeft een range van zo’n 500 kilometer (theorie) en moet in 2018 of 2019 op de markt komen. In totaal presenteert Mercedes-Benz honderd voertuigen in één grote Mercedes-Benz hal.
Nog geen reacties