EV-Nieuws: Prijzenregen
Er zijn deze week heel wat prijzen gevallen. Onder meer bij Hyundai en Tesla.
Dat scheelt 8.000 euro
8.000 euro. Dat is het verschil als we de vanafprijs van de Hyundai Ioniq Hybrid vergelijken met de Toyota Prius. Een fors prijsverschil, terwijl de modellen nagenoeg dezelfde specificaties hebben. De Hyundai Ioniq Hybrid heeft een vanafprijs van 21.995 euro en is daarmee een van de voordeligste hybridemodellen op de Nederlandse markt. De C-segment IONIQ is ook iets lager geprijsd dan de Niro Hybrid (vanaf 25.995 euro) van concerngenoot Kia. Kortom, een scherpe prijstelling. De hybride Ioniq staat vanaf september bij de Nederlandse dealers. Kort daarna volgt de Ioniq Electric met een theoretische range van 280 kilometer. De prijs van dit model maakt Hyundai binnenkort bekend. In 2017 introduceert het Koreaanse automerk nog de Ioniq Plug-in Hybrid.
Dat scheelt 10.000 euro
De Tesla Model X is door de komst van de 60D een stuk bereikbaarder geworden. Ten opzichte van het voormalige instapmodel, de 75D, is de 60D maar liefst 10.000 euro goedkoper. De prijs begint bij 87.800 euro. Het theoretische rijbereik bedraagt volgens Tesla 355 kilometer. Dat komt neer op ongeveer 250 tot 280 kilometer in de praktijk. De topsnelheid komt uit op 210 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u is na 6,2 seconden een feit. Het getal ‘60’ staat voor het aantal kWh van de batterij. De Model X 75D kost minimaal 97.800 euro. Andere modelvarianten zijn de 90D en de P90D. Deze kosten achtereenvolgens 111.200 en 133.500 euro. De levering van alle types start eind oktober.
De Mercedes onder de golfkarren
Van de Mercedes-Benz Style Edition Garia Golf Car is geen prijs bekend, want het gaat om een showcar. Bijzonder is het voertuig wel. Het is volgens de makers Mercedes-Benz, Daimler Think & Act Tank Business Innovation en golfkarproducent Garia de ultieme golfkar. Het voertuig heeft een koolstofvezel dak en diffuser, een subtiele achterspoiler, een loungestoel en, voor de moderne golfspeler vast een welkome aanvulling, een diagonaal 10,1-inch touchscreen met een beeldschermresolutie van 2.560 x 1.600 pixels. Het display toont informatie over de actieradius, de snelheid en het energieverbruik. Ook kun je de weersverwachting tonen. De golfkar wordt aangedreven door elektromotor met een output van 3 kW (4 pk) met een tijdelijke boost van 11 kW (15 pk). De topsnelheid is begrensd op 30 km/u. Op één acculading kun je 80 kilometer rijden.
Subaru blikt vooruit
Subaru komt met een volledig elektrische auto, alleen is het nog te vroeg om te zeggen hoever het model op één acculading komt. Wat Subaru wel kan vertellen is dat het model in 2021 komt. De komende jaren kunnen we sowieso veel nieuws van Subaru verwachten. De Japanse autobouwer introduceert elk jaar één nieuw model. Alle auto’s komen te staan op het Global Platform dat ook geschikt is voor hybride en elektrische aandrijving. In 2018 staat er een plug-inhybride met boxermotor op stapel. Elektrificatie van modellen is volgens Subaru essentieel om aan de steeds strenger wordende regelgeving te voldoen, niet alleen in China maar ook in Europa.
Nog geen reacties