EV-nieuws: pizza slechter voor netwerk dan EV
Het jongste jaarverslag van Fastned laat zien dat je als start up in de EV-business diepe zakken moet hebben. Het verlies bedroeg 2,3 miljoen euro (drie keer meer dan in 2013) op een omzet van 9.197 euro. Zeeland betaalt de prijs, voorlopig geen snelladers langs de A58. Er is goed nieuws voor de thuisladers: ons stroomnet kan het allemaal prima aan. Alleen pizza’s afbakken, da’s een ander verhaal.
Jaarcijfers Fastned
Het jaarverslag van Fastned is vorige week afgerond. Het bedrijf wil op 201 locaties langs snelwegen snellaadstations aanleggen en exploiteren. Eind 2014 waren er 19 in gebruik die elk 225.000 euro kostten. En er waren er nog eens 10 in voorbereiding. Dat verklaart het verlies. Omdat pas de laatste maanden van het jaar geld werd gevraagd voor de laaddiensten, is het logisch dat de omzet minimaal is. Fastned heeft 1.743 klanten die vorig jaar gemiddeld 2 keer hebben opgeladen ter waarde van net geen 15 euro (excl. BTW). Verdubbelt dit aantal gebruikers en laden ze allemaal 2x zo vaak op, dan stijgt de omzet tot ca. 200.000 euro in 2015.
Geen snelladers A58
Wie van de A58 gebruikmaakt, kan voorlopig niet terecht bij een snellaadlocatie. Energiebedrijf Delta heeft zijn eerdere plannen teruggedraaid vanwege de kosten. Fastned meldt dat andere locaties voorrang krijgen op deze Zeeuwse verkeersader.
Laden in Amsterdam
Gelukkig zijn er altijd nog de gewone laadpunten. Maar kan het stroomnet het welk aan, het groeiende aantal elektrische auto’s? Tot in elk geval 2025 zit het in Amsterdam wel goed, blijkt uit onderzoek van Liander in wijken met veel EV’s. Dus kunnen er beoogde 4.000 laadpalen per 2018 gewoon worden neergezet.
Pizza
In Lochem hield Liander een stresstest samen met de bewoners van een aantal straten. Zij sloten ook elektrische auto’s aan om deze op te laden. Het maximum van 36 kW per kabel (fase) werd tijdens deze proef ruimschoots overschreden tot 70 kW aan toe. Het opladen van de EV’s ging echter prima. Pas toen de pizza’s aan de beurt waren – in 20 huizen werd hiervoor de elektrische over aangezet – bezweek een zekering. Conclusie: rijders van elektrische auto’s kunnen maar beter geen pizza’s afbakken.
Nog geen reacties