EV-Nieuws: Money, money, money
Het zat Tesla-topman Elon Musk deze week niet mee. En dat kwam niet alleen door een peperdure explosie van een Falcon 9-raket van zijn bedrijf SpaceX. Ook boven Tesla hing deze week een donkere wolk.
‘Tesla en Solar City in geldnood’
Tesla heeft volgens The Wall Street Journal geldnood, net als zusterbedrijf Solar City – een installateur van zonnepanelen – waarvan Elon Musk groot aandeelhouder is. Diverse investeerders zouden zich al hebben teruggetrokken door het overnameplan van Solar City door Tesla, waardoor Tesla krap bij kas zit. Daar komt bij dat Tesla volgens The Wall Street Journal nog 422 miljoen dollar aan leningen moet aflossen in het derde kwartaal. Geld dat Tesla niet direct heeft liggen, al werd er nog wel 1,7 miljard dollar opgehaald bij beleggers. Toch is dat bedrag lang niet genoeg om alle kosten te dekken. Tesla heeft dus behoefte aan nieuwe investeerders. Maar deze vinden is geen gemakkelijke opgave, omdat er twijfels bestaan of Tesla op termijn wel de beoogde productiedoelstellingen kan waarmaken. In 2018 hoopt Tesla 500.000 auto’s te produceren.
Citroën CXPerience Concept
De vlag van Citroën hing er deze week een stuk positiever bij. Het merk onthulde de spectaculaire Citroën CXPerience Concept: een 4,85 meter lange sedan met coupévorm en een plug-inhybride aandrijflijn. Volgens Citroën is het studiemodel een uiting van merkambities in het hogere segment. Met andere woorden: de kans is aanwezig dat de auto een voorproefje geeft van een nieuwe Citroën C6. Overigens is ook de designtaal een belangrijk kenmerk van dit prototype. Bepaalde elementen keren terug op toekomstige Citroën-modellen. Onderhuids schuilt een benzinemotor met een vermogen van 110 kW (150 pk) tot 147 kW (200 pk) plus een elektromotor met 80 kW. Het systeemvermogen komt uit op 220 kW (300 pk). In elektromodus (ZEV) heeft het studiemodel een actieradius van 60 kilometer. Net als de C6 moet de CXPerience een uitzonderlijk hoog comfortniveau bieden. Het studiemodel debuteert op de Autosalon van Parijs (1 tot en met 16 oktober).
Groen licht voor waterstofracer
De Pininfarina H2 Speed Concept blijkt meer dan alleen een studiemodel. De auto debuteerde afgelopen maart op de Autosalon van Genève en maakt gebruik van twee elektromotoren met meer dan 500 pk en waterstoftechnologie. De auto leek in eerste instantie een eenmalige vingeroefening, maar dat blijkt niet zo te zijn. Pininfarina CEO Silvio Pietro Angori vertelde tegenover het Amerikaanse Automotive News dat er plannen zijn om tien stuks te bouwen á raison 2,5 miljoen euro. Omdat Pininfarina een LMP2-chassis als donor gebruikt, wordt de auto niet gehomologeerd voor de openbare weg. Een werkend prototype moet begin 2017 gereed zijn. Een jaar tot veertien maanden later hoopt Pininfarina de eerste auto’s af te leveren aan kopers. De auto is grotendeels geïnspireerd op de Pininfarina Sigma Formula One Concept uit 1969.
Audi A9 e-tron
Niet alleen bij Pininfarina, maar ook bij Audi zijn de stoplichten op groen gegaan. Deze keer voor een Tesla Model S-concurrent: een vierwielaangedreven elektrische sedan. De auto gaat mogelijk A9 e-tron heten en komt in 2020 op de markt. Audi-topman Rupert Stadler ziet het model wel zitten. De sedan moet ook belangrijke stappen zetten op het gebied van autonoom rijden. De auto krijgt veel techniek van de eveneens elektrische Q6 e-tron die in 2018 komt. Audi hoopt in 2020 drie elektrische modellen te leveren. Vijf jaar later moet 25 procent van de volledige modellenline-up van Audi elektrisch zijn.
Nog geen reacties