EV-Nieuws: ‘Kostprijs accu daalt enorm’
Kostprijs accu, verkoop EV's, reserveringen Faraday en supersnelle Tesla
Wil de elektrische auto echt doorbreken, dan is verlaging van de accukostprijs noodzakelijk. Volgens analisten gaat dat op korte termijn al gebeuren.
Kostprijs
Het Amerikaanse Department of Energy (DoE) verwacht dat de accuprijs nog vóór 2020 onder de 100 dollar per kWh komt te liggen. In een korte periode daarna daalt de accuprijs zelfs naar onder de 80 dollar per kWh. Gemiddeld moet de kostprijs per kWh per jaar met zo’n 14 procent dalen, verwachten analisten. Momenteel ligt de prijs per kWh op ongeveer 250 dollar per kWh. Het resultaat is dat elektrische auto’s nog altijd niet goedkoop zijn. Althans, ze kosten meer dan benzinemodellen. In de toekomst wordt dat verschil kleiner. Als de vraag naar elektrische auto’s toeneemt, kunnen de auto’s en accupakketten op grotere schaal worden gebouwd en dat drukt de kosten. Ook blijven fabrikanten de accupakketten verbeteren waardoor het minder kost om een groot accupakket te bouwen. Als DoE gelijk heeft, worden elektrische auto’s in de toekomst dus een stuk goedkoper.
Verkoop (deels) elektrische auto’s in Europa iets gestegen
In het laatste kwartaal van 2016 is de verkoop van (deels) elektrische auto’s gedaald in Europa. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). De instantie onderzocht de verkoop van zowel volledig elektrische auto’s (BEV) als plug-in hybrides (PHEV). In Europa werden in het laatste kwartaal van 2016 exact 25.236 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is een daling van 5,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015 (26.770). In alle twaalf maanden van 2016 is de verkoop ten opzichte van 2015 wel iets gestegen. In heel 2016 zijn er 90.795 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, tegen 88.201 in 2015 (+2,9 procent). De verkoop van plug-in hybrides over heel 2016 kwam uit op 112.999 tegen 96.436 in 2015 (+17,2 procent).
“In Nederland is de verkoop van PHEV’s en BEV’s sterk gedaald”
Dit zijn de zes grootste markten van PHEV’s en BEV’s:
- Noorwegen – 44.908 (+33.0%)
- Verenigd Koninkrijk– 36.917 (+28.6%)
- Frankrijk – 29.189 (+27.6%)
- Duitsland – 25.214 (+7.0%)
- Nederland – 22.801 (-48.7%)
- Zweden – 13.221 (+52.6%)
Reserveringen Faraday FF91 loopt hard op
Faraday Future claimt al 64.124 reserveringen te hebben ontvangen voor de nieuwe FF91: een volledige elektrische SUV. Of dat helemaal klopt, is niet duidelijk. Het bedrijf zit in financieel zwaar weer. De portemonnee is bijna leeg. Als gevolg van die geldproblemen maakte het bedrijf deze week ook bekend af te zien van de bouw van de megafabriek met een oppervlakte van 280.000 vierkante merk. Het automerk kiest voor een compactere fabriek met een oppervlakte van 60.000 vierkante meter. Eind augustus moet de fabriek gereed zijn, maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is niet zeker. Als de geldproblemen niet worden opgelost, kan het einde snel in zicht zijn voor Faraday Future.
Tesla Model S P100D
2,275507139 seconden. Die tijd had de Tesla Model S P100D nodig om een snelheid van 96 km/u te bereiken vanuit stilstand. Voor automagazine Motor Trend, dat de prestaties van auto’s al jarenlang uitvoerig test, is dit een nieuw record. De 2.200 kilogram zware Tesla is zelfs sneller dan een LaFerrari en Porsche 918 Spyder, al halen deze hypercars de Tesla uiteindelijk wel weer in als de snelheid toeneemt. Ook voor de sprint van 0 naar 48 km/u is de Tesla sneller dan elke andere door Motor Trend geteste auto. De P100D had slechts 0,87 seconde voor nodig om deze snelheid te bereiken, tegen 0,92 seconde voor de 918 Spyder.
¡Muy bien escrito! Este artículo me ha cautivado.
Dat is prachtig, voor op de dragstrip.
Maar hoe vaak kan je dat doen, dat snel optrekken?
Kan men in een wat oudere EV met een lage actiradius, een accu met veel grotere capaciteit monteren, of een accu erbij plaatsen ?
In mijn geval, een mitsubitshi miev.