EV-Nieuws: Een droomverbruik van 1 op 10.956
Het realiseren van dit spectaculaire brandstofverbruik mag je gerust een knappe prestatie noemen. De Technische Universiteit van München kreeg het voor elkaar en hield er zelfs een notering in het Guinness Book of World Records aan over.
eLi14
De elektrische eLi14 is volgens Guinness World Records de meest efficiënte auto ter wereld. Tijdens een officiële recordpoging op de testbaan van Audi noteerde de eLi14 een gemiddeld verbruik van 1.232 kilometer per kWh. Laat hier een slimme rekensom op los en je komt tot een equivalent van 0,009 liter brandstof per 100 kilometer. Dat komt neer op 10.956 kilometer rijden op slechts één liter Euro95. De eLi14 heeft een slimme constructie en weegt dankzij koolstofvezel componenten slechts 23 kilogram. Per eLi14 op vakantie gaan is er helaas niet bij. Er is ruimte voor slechts één persoon die het voertuig al liggend moet besturen. Studenten van de Technische Universiteit van München hebben ruim een jaar gewerkt om deze prestatie te leveren. Met een eervolle naamsvermelding in het recordboek van Guinness World Records hebben ze zichzelf duidelijk overtroffen.
Atieva Edna 2.0
De Amerikaanse start-up onderneming Atieva weet wat er onder jezelf overtreffen wordt verstaan. Het bedrijf wist enkele weken geleden de aandacht van de internationale autopers naar zich toe te trekken door met een elektrische Mercedes-Benz Vito genaamd Edna een Ferrari California en Tesla Model S te verslaan. Het bedrijf heeft de data van de vorige sprintsessie geanalyseerd en enkele aanpassingen doorgevoerd met als gevolg nog snellere sprinttijden. De Edna klaart de 0-97-sprinttijd nu in slechts 2,94 seconden (-0,14 seconde). Daarmee is de Edna opnieuw sportauto’s als de i8 en Viper te snel af. In de Edna demonstreert Atieva een nieuw, veelbelovend platform met elektrische aandrijving. Dat platform wordt in de toekomst gebruikt voor een luxueuze sedan (2018). In 2020 en 2021 staan twee luxe cross-overs in de agenda.
Tesla Minibus
Tesla heeft al een sedan (Model S) en een SUV (Model X), maar denkt aan meer modellen. Zoals een MPV, zo werd deze week duidelijk. Tesla-topman Elon Musk heeft op Twitter verkondigd dat een Tesla ‘Minibus’ wordt gebaseerd op het platform van de Model X. Wanneer de ‘Minibus’ van Tesla komt, is nog niet duidelijk. Het is eerst zaak dat Tesla de afzet laat toenemen, iets waar het bedrijf klaarblijkelijk toch moeite mee heeft. In het tweede kwartaal van 2016 verkocht Tesla 43 procent meer auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat klinkt positief, maar Tesla wist hiermee de beoogde 20.000 auto’s op tweeduizend auto’s na niet te halen. Het aantal bleef steken op 18.345 auto’s waarvan er 14.400 werden afgeleverd. Hoe dat kan? Volgens Musk zat vooral de productie tegen. Musk blijft overigens optimistisch en hoopt per week 2.200 tot 2.400 auto’s te kunnen bouwen om zo in de tweede helft van 2016 50.000 auto’s af te leveren.
Chevrolet Bolt draait warm
Om te zorgen dat de productie van de Chevrolet Bolt straks op rolletjes loopt, is General Motors gestart met het warmdraaien van de productieapparatuur. De eerste preproductie-exemplaren van de elektrische MPV rollen inmiddels van de band. De eerste klantenauto’s gaan al tussen oktober en december naar de Amerikaanse dealer. De eerste klanten rijden al dit jaar. Opel brengt op basis van de Chevrolet Bolt de technisch identieke Ampera-e in 2017 op de Europese markt. De richtprijs bedraagt ongeveer 35.000 euro, vergelijkbaar met wat Tesla voor ogen heeft met de nieuwe Model 3. De Ampera-e krijgt een 60 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een theoretische actieradius van ongeveer 320 kilometer, eveneens vergelijkbaar met de Model 3.
Nog geen reacties