EV-Nieuws: Autodelen in de plus
Car2Go + Ampera-e + Dendrobium EV + Tesla + Hydrogen Council
Het autodeelconcept Car2Go slaat enorm aan. Elke 1,4 seconden huurt er iemand op de wereld een auto van het bedrijf.
Car2Go groeit
Car2Go, onderdeel van Daimler, kan terugkijken op een positief verlopen jaar. Het aantal leden van Car2Go steeg in 2016 met 43 procent naar 2,2 miljoen leden. Vooral in Berlijn is de dienst populair. In die stad zijn 175.000 mensen lid. Wereldwijd werden de 14.000 elektrische auto’s van Car2Go in 2016 meer dan 22 miljoen keer gehuurd. Dat is een groei van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Steden
Waar groeide het aantal Car2Go-leden het meest? Onder meer in Madrid (+96.000), Berlijn (+47.000), Vancouver (+26.000) en Hamburg (+26.000). Het uiteindelijke doel van Car2Go is om het aantal auto’s in steden terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Car2Go maakt gebruik van elektrische Smart Fortwo’s en diverse Mercedes-Benz-modellen. In Nederland is de dienst actief in Amsterdam. Heel duur is het allemaal niet. Voor een kort ritje betaal je 0,31 eurocent per minuut, voor een uur 14,90 euro en voor 24 uur betaal je 69,00 euro.
Eenmalig gebruik van platform Opel Ampera-e
Het platform van de Opel Ampera-e en Chevrolet Bolt wordt maar eenmalig gebruikt. De bodemsectie is niet modulair waardoor meerdere modellen uitbrengen op hetzelfde platform onmogelijk is. Met andere woorden: er zit te weinig rek in, zowel in de lengte als in de breedte. General Motors ontwikkelt nu een platform dat wel meer ontwikkelingsvrijheid biedt. Het volgende platform wordt bovendien geschikt voor meerdere elektromotoren en dus ook vierwielaandrijving.
LG Chem
De Opel Ampera-e is een voorwielaandrijver waarbij het 60 kWh accupakket – afkomstig van LG Chem – in de bodemsectie wordt verwerkt. LG Chem levert het accupakket compleet aan, zodat Opel hem alleen nog maar hoeft te monteren. De verkoop van de Ampera-e start binnenkort. Inschrijven is nu al mogelijk. De prijs is nog niet bekend, maar reken op 40.000 euro. De Ampera-e weegt ongeveer 1.650 kilogram. Het grootste deel van dit gewicht komt door het accupakket dat meer dan 400 kilogram weegt.
Elektrische hypercar
Williams Advanced Engineering heeft in samenwerking met het mobiliteitsbedrijf Vanda Electrics een spectaculaire elektrische hypercar in petto voor de Autosalon van Genève in maart dit jaar.
Orchidee
De naam van het voertuig, genaamd Dendrobium EV, verwijst naar een soort orchidee afkomstig uit Singapore. Als het dak en de deuren van de auto openen, zou dat veel weg hebben van de blaadjes van de bloem. Klinkt leuk, maar interessanter is de aandrijflijn. Achter elk wiel schuilt een krachtige elektromotor, samen goed voor zo’n 1.500 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u moet in slechts 2,6 seconden voltooid zijn. Meer details volgen in de komende weken.
[ytvideo id=”1″]
Verhuizing Tesla
Tesla gaat de productie van de transmissies en elektromotoren onderbrengen in de Gigafactory in Nevada. Het bedrijf hoopt zo te kunnen voldoen aan de vraag van de elektrische Model 3. De productiecapaciteit van de Gigafactory is veel groter dan de faciliteit in Fremont, Californië.
Pleased to announce that @TeslaMotors will expand its investment in #NV by producing electric motors & gearboxes at #Gigafactory #nvsots
— Governor Sandoval (@GovSandoval) January 18, 2017
Waterstof!
Toyota investeert samen met bedrijven als Shell, Total, BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Linde Group en Air Liquide de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Omgerekend komt dat neer op 1,4 miljard euro per jaar. Het is voor het eerst dat deze bedrijven, verenigd in de Hydrogen Council, op zo’n grote schaal met elkaar samenwerken. Volgens de partijen vormt waterstof een belangrijke bouwsteen voor de overgang naar duurzame energie en verlaging van CO2-emissies zoals afgesproken in de klimaatdoelstellingen van Parijs. De Hydrogen Council zoekt naar samenwerking met én begrip van regeringen, de industrie en het publiek. De overheid moet zich inzetten om een fatsoenlijke tankinfrastructuur te realiseren voor waterstof, vinden de bedrijven.
Nog geen reacties