Europese verkoopcijfers: Verkoop plug-ins en EV’s groeit fors
Verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 2017
In het eerste kwartaal van 2017 is de vraag naar (deels) elektrische auto’s in Europa (EU15 + EFTA*) fors toegenomen. Het aantal nam toe met 27,6 procent van 48.456 auto’s in de eerste drie maanden van 2016 tot 61.830 auto’s in dezelfde periode in 2017. Opvallend is de toename van volledig elektrische auto’s: +37,2 procent. De vraag naar plug-in hybrides steeg met 20,8 procent.
Noorwegen en Frankrijk koplopers
Wat de verkoop van volledig elektrische auto’s betreft zijn Noorwegen en Frankrijk nog altijd koplopers. In het eerste kwartaal van 2017 werden in Noorwegen 6.982 EV’s geregistreerd en in Frankrijk 7.402. In Nederland eindigde de teller op 2.146. In Q1 2016 waren dat er in Nederland nog 1.161. De verkoop van elektrische auto’s in Nederland steeg dus met 84,8 procent. Het begin van een opmars?
“In Nederland is de verkoop van plug-in hybrides ingestort”
Verkoop plug-in hybrides
De verkoop van plug-in hybrides in Nederland is extreem gedaald. In de eerste drie maanden van 2016 ging het nog om 1.157 auto’s, maar in dezelfde periode in 2017 waren dat nog maar 351 auto’s: een daling van maar liefst 69,7 procent. In heel Europa steeg de verkoop van plug-in hybrides overigens wel: in totaal met 20,8 procent van 22.887 naar 27.648 auto’s.
LEES OOK: Autotest – Opel Ampera-e
Nederland heeft PHEV fout imago gegeven
Vooral in Duitsland zijn PHEV’s populair. Daar steeg de verkoop met 50,1 procent van 3.506 naar 5.264 auto’s. In Nederland is van begin af aan foutief gehandeld door de overheid. Die maakte van de PHEV een ‘belastingontduiker’, terwijl het principe van een plug-in hybride bij slim gebruik daadwerkelijk milieuvoordelen heeft. De overheid denkt van niet en trok conclusies op basis van gegevens van gebruikers die de PHEV als ‘bijtellingsknaller’ hebben gekozen. Deze gebruikers reden de auto’s niet zoals het hoort. Wie een PHEV elke keer oplaadt, verbruikt daadwerkelijk minder brandstof. Maar dat terzijde.
“De gemiddelde CO2-uitstoot onder zakelijke rijders – leaseauto’s dus – is weer toegenomen met tien procent doordat fiscale prikkels zijn verdwenen.”
Onderzoek van Natuur & Milieu
Ook opvallend: doordat de fiscale prikkels op hybride en plug-ins in Nederland zijn verdwenen, is de gemiddelde CO2-uitstoot onder zakelijke rijders – leaseauto’s dus – weer toegenomen met tien procent. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur en Milieu na een steekproef onder 28.000 voertuigen van leasemaatschappijen. De CO2-uitstoot van door leasemaatschappijen in 2016 aangeschafte auto’s ligt 10 procent hoger dan auto’s die in 2015 zijn aangekocht.
Hybrides wel gestegen
Hybrides in Nederland zijn daarentegen wel populairder. De verkooptoename bedroeg in de eerste drie maanden van 2017 zelfs 166,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In totaal kregen er in het eerste kwartaal van 2017 exact 4.633 hybrides een Nederlands kenteken (1.736 in 2016). In heel Europa steeg de verkoop van hybride auto’s met 56,3 procent van 70.805 auto’s in 2016 naar 110.674 exemplaren in Q1 2017.
*EU15: België, Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden. EFTA is een afkorting voor de Europese Vrijhandelsassociatie en is een samenwerkingsverband tussen Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.
Nog geen reacties