Elon Musk: “AutoPilot opdoeken? Absoluut niet”
Tesla-topman Elon Musk heeft ‘Master Plan, Part Deux’ gepresenteerd. In dat plan maakt hij van de gelegenheid gebruik om meer uitleg te geven over de autonome rijhulpsystemen van Autopilot. De systemen werden onlangs bekritiseerd door de Amerikaanse consumentenbond nadat bekend werd dat iemand is verongelukt die de AutoPilot-functie gebruikte.
Volgens Tesla is het onterecht om AutoPilot als zondebok te bestempelen. Automobilisten begrijpen de functie AutoPilot gewoon niet goed. Het systeem wordt soms onterecht aangemerkt als zelfrijdende software, maar de bestuurder moet altijd bij de les blijven. De bestuurder is en blijft volgens Tesla altijd verantwoordelijk.
Automatische piloot
“Elke update van de software voor autonoom rijden heeft onze interne goedkeuring nodig voordat de klant ervan kan gebruikmaken”, maakt Musk duidelijk. “Maar dan is het ook veilig. We werken echter continu aan verbeteringen. We streven ernaar dat AutoPilot gemiddeld tien keer veiliger is dan het gemiddelde voertuig in de Verenigde Staten. Maar AutoPilot opdoeken, waartoe sommige partijen hebben opgeroepen, zullen we absoluut niet doen. Dan zou ook de automatische piloot in vliegtuigen, waarnaar ons systeem is vernoemd, opgedoekt moeten worden.”
Zonnepanelen
In ‘Master Plan, Part Deux’ maakt Musk ook enkele ambitieuze doelen openbaar, waaronder de wens om huizen te voorzien van zonnepanelen. Voor de ontwikkeling van deze zonnepanelen is het volgens Musk noodzakelijk dat Tesla en zonnepanelenproducent SolarCity de krachten bundelen. Realiteit is dat nog niet, maar de Tesla-topman maakt wel duidelijk dat hij op een subtiele manier druk uitoefent op het bedrijf. Het leveren van zonnepanelen past perfect in de activiteitenportefeuille van Tesla. Een eigenaar kan zijn of haar Tesla dan opladen met zonne-energie.
Autodeelprogramma
Musk heeft nog meer plannen. Zo moet elke Tesla-eigenaar de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan een autodeelprogramma, waarbij de auto door iemand anders kan worden gebruikt, als de eigenaar hem niet nodig heeft. “Het wordt mogelijk om je auto aan te bieden voor het autodeelprogramma”, zegt Musk. “De auto kan dan geld voor je verdienen terwijl jij aan het werk of op vakantie bent. De cost of ownership van de Tesla daalt hierdoor aanzienlijk.”
Alle marktsegmenten vullen
Musk heeft eveneens duidelijk plannen voor lichte bedrijfswagens en bussen. Beide ideeën bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase, al kan Tesla volgend jaar meer laten zien. De wens van Musk is dat Tesla in elk marktsegment een auto aan kan bieden.
Nog geen reacties