Elektrische taxi’s: tromgeroffel en klucht
2 miljoen euro subsidie
Al weer 3 jaar geleden kondigde GreenCab (onderdeel van Prestige Taxicentrale in Nieuwegein) een vloot van 40 elektrische taxi’s aan. Het werd een Proeftuinproject met een subsidiepot van maximaal 2 miljoen euro. Het bedrijf zette 16 auto’s in (Nissans Leaf en Mitsubishi’s i-MiEV).
Om de voertuigen van hun dagelijkse lading te voorzien werd aan de Biezenwade meteen Europa’s grootste laadstation neergezet met 4 snelladers en 6 gewone laadpunten. In de zomer van 2011 was alles klaar. Lof was er van velen tot en met Prins Maurits en Ruud Koornstra aan toe waren de reacties enthousiast. Er werden zelfs 100 BYD’s E6 besteld – dezelfde als nu in Rotterdam rijden.
Minder rendabel
Helaas bleken de e-taxi’s minder rendabel en praktisch dan gedacht. De actieradius was wat kort, zeker in de winter. De laadduur, het rijden van en naar de laadpalen en de meerkosten van de auto’s drukten daarbij zwaar op de exploitatie. Dus werden de auto’s in 2012 mondjesmaat gebruikt en begin 2013 officieel uit de vloot gehaald. Oprichter George Jansen stapte medio 2012 uit het bedrijf.
Inmiddels is er onenigheid tussen Jansen en Agentschap NL dat de subsidie voor het project verstrekte. De verantwoording van de uitgaven en daarmee de definitieve toekenning van 1,6 miljoen euro reeds verstrekte subsidie, blijkt een lastige hobbel. Na het nodige schuiven met de deadline leverde Jansen begin december zijn financiële overzicht aan, echter zonder accountantsverklaring.
Katvanger
Agentschap NL eist dat de accountantsverklaring uiterlijk vandaag, 13 december, geleverd wordt. Anders is terugvordering van de subsidie niet uitgesloten. Zou het echt? GreenCab is 2 keer verkocht, meldt TaxiPro. De huidige eigenaar is Kors van Ruler, midden jaren negentig door De Volkskrant aangeduid als de beruchtste katvanger van Nederland. Agentschap NL handels met Ruler de zaken af.
Effectief is er door GreenCab zo’n 18 maanden gereden met hooguit 16 elektrische auto’s. Dat komt neer op een ton subsidie per auto. Oftewel 5.500 euro per e- taxi per maand. De subsidie wordt vooraf verstrekt door Agenschap NL. Controle op uitvoering van de activiteiten vindt achteraf plaats.
Nog geen reacties