Elektrische smart op Ecomobiel
Mercedes-Benz start levering elektrisch aangedreven voertuigen in Nederland• smart fortwo electric drive vanaf oktober op Nederlands kenteken
• Nationale première elektrische aangedreven Vito bestelwagen
• E-Klasse NGT: geschikt voor CO2-neutraal biogas
• Econic NGT: als enige CNG/LNG truck PIEK-gecertificeerd
• B-Klasse F-CELL: brandstofcel heeft groot toekomstpotentieelMercedes-Benz presenteert zich op ecomobiel 2010, de vakbeurs voor groene mobiliteit in Rotterdam, met een groot aantal realistische aandrijfconcepten. Daarmee biedt het merk een blik in de toekomst, maar laat het ook zien dat emissievrije mobiliteit vandaag al realiteit is. De smart fortwo electric drive waarmee emissievrij rijden mogelijk is, kan vanaf komende maand namelijk geleverd worden. De eveneens elektrisch aangedreven Vito E-CELL, die op ecomobiel zijn nationale première viert, komt in 2011 op de markt. Mercedes-Benz laat ook zien dat het op andere fronten werkt aan (verdere) verduurzaming van mobiliteit. De nieuwe E-Klasse NGT, die op de vakbeurs debuteert, is bijvoorbeeld geschikt voor het gebruik van CO2-neutraal biogas als brandstof. De Econic NGT vrachtwagen is dankzij een aardgasmotor schoon en zeer stil. En de B-Klasse F-CELL toont het grote potentieel van de innovatieve brandstofcel nog eens aan.
Als uitvinder van de auto neemt Mercedes-Benz ook bij de verduurzaming van mobiliteit zijn verantwoordelijkheid. Dat wordt duidelijk op ecomobiel 2010. De fortwo electric drive van zustermerk smart is in productie en wordt vanaf volgende maand in Nederland op kenteken gezet. De fortwo electric drive heeft een lithium-ion batterij die ook via een normaal 220V-stopcontact is te laden. De actieradius bedraagt 135 km – ruim voldoende voor regulier stadsverkeer. De fortwo electric drive wordt aangeboden via een attractieve leaseconstructie.
De Vito E-CELL die op ecomobiel debuteert, is een elektrisch aangedreven bestelwagen die zeer geschikt is voor gebruik in de stad: hij is vlot, wendbaar, fluisterstil en beschikt over 900 kg laadvermogen. Het slimme oplaadsysteem zorgt voor een optimaal laadproces, maar is ook in staat de laadperiodes te kiezen waarbij de energieleverancier groene stroom inzet.
Een brede focus
Mercedes-Benz richt zich bij de ontwikkeling van voertuigen voor de toekomst niet alleen op elektrische aandrijving. De E-Klasse NGT (Natural Compressed Gas/aardgas) laat zien hoe groot het potentieel is dat nog in verbrandingsmotoren schuilt. Dit productiemodel (introductie nog dit jaar) is geschikt voor het gebruik van het CO2-neutralere groen gas.
Mercedes-Benz zet ook aardgasmotoren in voor bestelwagens, bussen en trucks. Deze motoren vallen op door de schone verbranding, maar ook door het zeer lage geluidsniveau. De Econic NGT is hierdoor op dit moment de enige CNG/LNG truck voldoet aan de strenge PIEK-geluidsnorm.
De B-Klasse F-CELL die op ecomobiel zijn nationale debuut viert, maakt gebruik van een brandstofcel. Hierin gaat waterstof een chemische reactie aan waarbij elektriciteit vrijkomt. Die elektriciteit wordt gebruikt om een krachtige, fluisterstille elektromotor aan te drijven. De B-Klasse F-CELL rijdt volledig emissievrij. De B-Klasse F-CELL wordt op dit moment aan een grote praktijkproef onderworpen. De brandstofcel is vrijwel productieklaar.Op ecomobiel 2010 staat ook BlueEFFICIENCY van Mercedes-Benz volop in de schijnwerpers. Dit zijn alle technologieën en maatregelen die vandaag al leiden tot een lager verbruik en dus minder emissies van schadelijke stoffen. Door de toepassing van deze technologieën én maximale aandacht voor een zo ecologisch mogelijk productie- en recyclingproces heeft Mercedes-Benz een groot aantal Milieucertificaten toegewezen gekregen. Mercedes-Benz was lange tijd de enige fabrikant met dergelijke certificaten.
Nog geen reacties