Elektrische Renault Fluence Z.E. scoort vier Euro NCAP-sterren
Minpunten
Een van de belangrijkste aandachtspunten van de Fluence Z.E. is volgens Euro NCAP de airbag van de bestuurder. Tijdens de frontale botsing bleek dat de druk van de airbag niet sterk genoeg is om de bestuurder te beschermen tegen een klap met het hoofd op het stuurwiel. Renault heeft zijn technici al aan het werk gezet om de druk van de airbag aan de bestuurderskant te verbeteren. Bij de zogenoemde paaltest waarbij de auto een zijwaarts tegen een paal botst, vertoonden de sensoren van de crashtestdummies dat de carrosserie de ribbenkasten van de inzittenden niet optimaal beschermt. Ook zorgden de hoofdsteunen en de veiligheidsgordels volgens Euro NCAP niet voor voldoende bescherming tegen een whiplash bij een aanrijding van achteren. Na de botsproeven was er echter geen sprake van een gevaarlijk elektrische spanning.
Kinderveiligheid
De elektrische Renault Fluence Z.E. scoort volgens Euro NCAP uitstekend op het gebied van kinderveiligheid. De crashtestdummie, die de veiligheid van een 3 jaar oud kind moet simuleren, vertoonde na de botsproeven geen aantoonbaar letsel. Het kinderzitje kan zowel voor- als achterwaarts op de passagiersstoel gemonteerd worden omdat de airbag van de passagierszijde met een knop uit te schakelen is. Euro NCAP wees Renault er echter op dat het moeilijk te zien is of de airbag daadwerkelijk uit is. In de auto is echter wel voldoende informatie te vinden over het veilig vervoeren van kinderen in een kinderzitje op de passagiersstoel.
Voetgangersveiligheid
Uit de tests van Euro NCAP blijkt dat de Renault Fluence Z.E. ook niet heel goed scoort op het gebied van voetgangersveiligheid. De motorkap draagt niet bij aan het minimaliseren van hoofdletsel bij een aanrijding van een volwassenen of een kind. Ook de mate waarin de motorkap letsel aan de benen en de bekkens van voetgangers minimaliseert, kan volgens Euro NCAP beter. De bumper voldoet echter wel aan de verwachtingen van de botsexperts en heeft het volledige aantal punten verdiend.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=sfx41Fs3Y_A&feature=player_embedded#!’]
Original post blogged on b2evolution.
Nog geen reacties