Elektrische raceauto TU Delft op dieet
Het DUT Racing Team van de TU Delft heeft de elektrisch aangedreven raceauto waarmee het deelneemt aan Formula Student Electric, 22 kilogram lichter gemaakt dan de vorige. De bolide weegt nu nog maar 155 kilo. De grootste gewichtsbesparing is bereikt door de wielen in totaal acht kilo lichter te maken. De Formula Student Electric is een internationaal kampioenschap voor raceteams van universiteiten.
“Wielen met een kleinere diameter hebben kleinere banden nodig en dat resulteert in minder gewicht. Daardoor kan de versnellingsbak ook kleiner worden gehouden”, legt hoofdengineer Marinus van der Meijs uit. De versnellingsbak en de rem zijn geïntegreerd en wegen samen ook veel minder dan een conventionele constructie. De banden zijn speciaal ontwikkeld door de Indiase bandenfabrikant Apollo.
Volgens Laurent Huber, chief operations van het DUT Racing Team, keken de technici van het team van de TU Delft bij elke stap in de ontwikkeling van de raceauto naar de lichtste optie. “Een paar gram minder bij iedere stap van het proces tikt uiteindelijk enorm aan,” aldus Laurent.
Op dit moment staat de TU Delft tweede op de wereldranglijst van de elektrische Formula Student.
Nog geen reacties