Elektrische MotoGP raceklasse vanaf 2019
Geen wereldkampioenschap, maar een 'bijprogramma'
Het speelt al jaren en nu is eindelijk de knoop doorgehakt: met ingang van seizoen 2019 komt er een elektrische raceklasse voor motoren als voorprogramma van de MotoGP-race. Dat heeft MotoGP-organisator Dorna officieel laten weten.
ZIE OOK: Bijzonder: in 80 dagen de wereld rond op elektrische motorfiets
De nieuwe raceklasse voor elektrische motoren wordt geen kampioenschap. Het gaat in eerste instantie om vijf races verdeeld over het seizoen, die als voorprogramma van de MotoGP worden gereden.
De batterijen van de racemotoren moeten ten minste tien ronden mee kunnen gaan en de topsnelheid moet boven de 200 km/u liggen. Pas dan wordt deze raceklasse interessant voor het publiek en dus levensvatbaar. Het is de bedoeling dat achttien rijders aan de start verschijnen en dat alle deelnemende motoren door dezelfde fabrikant geleverd worden. Vier partijen zouden zich al gemeld hebben.
De MotoGP is de Formule 1 voor motorfietsen. Het is de hoogste en meest prestigieuze raceklasse voor motoren. Door het succes van het elektrische Formula-e kampioenschap en de enorme ontwikkeling van de aandrijftechniek is het voor MotoGP-organisator Dorna steeds interessanter om ook elektrische motorfietsen in het programma op te nemen.
Het is overigens niet de eerste raceklasse voor elektrische motorfietsen. Op Isle of Man wordt sinds 2010 de zogeheten TT Zero gereden als onderdeel van de wereldberoemde TT op het Britse eiland.
Nog geen reacties