Elektrische mobiliteit biedt kansen voor Nederland
Ernst & Young en Urgenda
Ernst & Young en Urgenda presenteren in het rapport een visie op elektrisch personen- en goederenvervoer in de stedelijke omgeving. Het document moet dienen als leidraad voor ondernemers en politiek, bij het voeren van beleid. Als deze partijen erin slagen om voorwaarden te creëren voor de ontwikkeling van elektrisch vervoer, krijgt Nederland de kans om in 2020 gidsland te zijn op het gebied van elektrische mobiliteit. Het visiedocument is in zijn geheel na te lezen op de website van Ernst & Young.
Gidsland elektrisch rijden
De noodzaak om in te zetten op duurzame alternatieven is hoog, zo blijkt uit het rapport. De CO2-uitstoot van het wegvervoer moet voor 2050 met 95 procent gereduceerd worden. Het schoner en zuiniger maken van verbrandingsmotoren alleen is onvoldoende om deze reductiedoelstelling te realiseren, de elektrische auto biedt oplossingen. Volgens Bas Schulten van Ernst & Young is het is niet langer de vraag óf we elektrisch gaan rijden in Nederland, maar hoe snel. “De potentie van elektrische mobiliteit en de concrete kansen die elektrisch personen- en goederenvervoer bieden zijn enorm. Vooral in de stedelijke omgeving zijn er volop kansen. Mede dankzij onze Nederlandse Poldermodel met onze planmatige aanpak, logistieke kennis, geografische ligging en demografie.”
Elektrische mobiliteit
Het visiedocument Elektrische mobiliteit biedt de betrokken partijen concrete handvatten die zij de komende jaren moeten uitwerken. In de eerste periode (2012-2014) staat de beschikbaarheid van de juiste elektrische voertuigen centraal. In de tweede periode (2015-2017) speelt de betaalbaarheid een grote rol, waarbij de slimme financiële maatregelen die langzaam worden afgebouwd een gelijk speelveld creëren. In de derde periode tenslotte (2018-2020) ligt de nadruk op ‘performance’ waarbij elektrische voertuigen ook zonder financiële steun in steeds meer deelgebieden de rol van voertuigen op fossiele brandstof moeten overnemen.
Plug-in hybride
De belangrijkste uitdaging is volgens Schulten dat de transitie naar elektrisch rijden blijft steken bij het niveau van een nichemarkt en dat elektrische bedrijfswagens niet op grote schaal worden geproduceerd. “De komende jaren blijven de betaalbaarheid en de beschikbaarheid van voertuigen een zorgenkindje. In deze overgangsperiode spelen de plug-in hybride voertuigen een belangrijke rol. De combinatie van de benzinemotor en elektrische aandrijving combineren het beste van twee werelden. Zo kan de consument langzaam wennen aan de elektrische auto.”
Nog geen reacties