Dit elektrische iEV-autootje kost slechts 4 mille
Waarom zo’n grote SUV? Klein is fijn!
Met een grote SUV rijden in drukke steden is tegenwoordig vragen om moeilijkheden. Keren is lastig, laat staan parkeren. Het Duitse bedrijf iEV uit Düsseldorf denkt de oplossing in handen te hebben met deze zeer smalle elektrische auto met de simpele naam X.
32-inch Smart TV
Hoe smal is de iEV X dan? Nou, hij is slechts 78 centimeter breed. Dat is nog smaller dan een 32-inch Smart TV! Verder is de iEV X slechts 1,60 meter lang en 1,35 meter hoog. Deze afmetingen zijn van toepassing als er slechts één persoon in de iEV X rijdt.
Series Flexible Robotic Platform
Het autootje fungeert namelijk ook als tweezitter. Dankzij het Series Flexible Robotic Platform schuift de iEV X uit elkaar naar een lengte van 1,90 meter om plaats te bieden aan een tweede passagier. En met een beetje fantasie kan er nóg een extra passagier óf bagage bij. Het platform schuift dan nog verder uit elkaar naar 2,20 meter. Bekijk vooral de video om te zien hoe het precies werkt.
Meerdere versies
Er zijn meerdere versies van de iEV X in de maak. De eerste is de iEV X. Deze kan – afhankelijk van regulering – 25 tot 45 km/u rijden en heeft een rijbereik van 50 kilometer op een enkele lading van de lithium-ion batterij. De iEV X+ kan 60 km/u rijden en komt op één lading 120 kilometer ver. Beide versies hebben ook een zonnepaneel om de batterij op te laden.
iEV XX
Op de website van iEV wordt ook al een iEV XX genoemd. Die heeft een afwijkend design, haalt 80 km/u en kan tot 200 kilometer op een enkele acculading rijden. De XX lijkt wat minder realistisch dan de X en X+. De XX heeft een 72V lithium-ion batterij en 100W Solar Energy (X: 40W – X+ 60W). Hij is ook iets groter: 95 centimeter breed, 210 centimeter lang en 135 centimeter hoog. Het gewicht komt uit op 165 kilogram.
Speciale rijstroken
De iEV X-serie is ontworpen voor speciale rijstroken, zoals de fietsstrook of normale stadswegen, dus niet voor snelwegen. Voor de iEV X+ met een top van 80 km/u kan een uitzondering gemaakt worden als het voertuig goedkeuring krijgt. Deze mag dan wel de snelweg op.
On-Board Charger
Het opladen van de iEV X duurt dankzij een On-Board Charger ongeveer 3 uur. Met een optionele Quick charger is dat 30 minuten. De iEV X+ kan zichzelf opladen dankzij een slim Robotic Charging System.
Voldoende geld
De prijzen? De iEV X kost je 4.250 euro en de iEV X+ 8.250 euro. Voor de XX vraag iEV dan weer 12.250 euro. Naar verwachting kan iEV de eerste exemplaren in 2019 uitleveren, op voorwaarde dat er voldoende geld wordt opgehaald. Op Kickstarter is het bedrijf een ophaalactie gestart in de hoop om 162.500 euro te verzamelen. Lukt dat niet, dan moet iEV een andere manier vinden om de portemonnee te spekken. Een interessant project is het absoluut. Meer weten? Check deze website.
Nog geen reacties