Deze nieuwe elektrische Citroën Ami kost maar 7.000 euro
Vanaf 16 jaar te rijden, zonder rijbewijs-B
Citroën introduceert een auto die je vanaf 16 jaar al mag rijden, zónder een B-rijbewijs. Maak kennis met de Citroën Ami; een elektrische auto die in Frankrijk slechts 7.000 euro gaat kosten. Via een maandabonnement betaal je zelfs maar 19,99 euro! Het is een elektrische tweezitter die Citroën vooral voor in de stad heeft ontwikkeld.
Medio 2021
De Citroën Ami wordt medio 2021 op de Nederlandse markt verwacht. Frankrijk krijgt de primeur. In dat land begint de vanafprijs van de Ami bij ongeveer 7.000 euro of zelfs 6.000 euro na aftrek van de milieubonus. Met een huurconstructie betaal je in Frankrijk na een aanbetaling van 2.644 euro (inclusief ecobonus van 900 euro en een looptijd van 48 maanden slechts 19,99 euro per maand. Carsharing is mogelijk vanaf 0,26 eurocent per minuut.
Prijs voor Nederland?
“Rekening houdend met wettelijke en fiscale regelgeving streeft Citroën hier naar dezelfde opties voor de inzetbaarheid van de Ami als in Frankrijk. De Nederlandse prijzen voor koop, huurkoop en eventuele carsharing worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt”, aldus de Nederlandse woordvoerder in gesprek met ZERauto.nl.
Naar de dealer hoeft niet, kan wel
Je hoeft straks echt niet naar een dealer om een Citroën Ami te kopen. Je kan hem online samenstellen en kopen. De aflevering vindt vervolgens thuis of bij de dealer plaats. Met de Citroën Ami poogt het Franse automerk individuele mobiliteit in de stad voor iedereen bereikbaar te maken, ook voor de jeugd (vanaf 16 jaar) zónder B-rijbewijs.
Beperkte actieradius
De Citroën Ami is 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. De draacirkel tussen muren komt uit op 7,20 meter. Het gewicht met batterij bedraagt 485 kilogram. Over die batterij gesproken: deze weegt 60 kilogram en heeft een batterijcapaciteit van 5,5 kWh. Daarmee kan de auto maximaal 70 kilometer afleggen. De topsnelheid bedraagt 45 km/u. Het opladen gaat heel eenvoudig via een conventioneel 230V-stopcontact. Hier is de batterij in 3 uur volledig te laden. Uiteraard is de ami ook (sneller) te laden bij publieke laadpunten of met een wallbox.
Symmetrie
Is het je al opgevallen? De Citroën Ami is symmetrisch. De twee grote deuren zijn bijvoorbeeld identiek: aan de bestuurderszijde opent het portier ‘tegengesteld’ en aan passagierszijde conventioneel. De bumpers vóór en achter zijn ook uitwisselbaar. Nostalgisch detail: de ramen opzij zijn te openen door ze omhoog te klappen, precies als bij de 2CV (Eend) destijds.
Interieur
Het interieur is volledig afgesloten van de buitenwereld en verwarmbaar. We bespeuren hier onder meer een verstelbare bestuurderstoel, een vaste passagiersstoel, een panoramadak en diverse opbergmogelijkheden. Boven het stuur plaatst Citroën een display met geblokte graphics. Deze zorgen ervoor dat de bestuurder belangrijke informatie in één oogopslag ziet.
Smartphone als display
Feitelijk is je smartphone het belangrijkste display. Inzittenden hebben hiermee toegang tot navigatie- en muziekfuncties. Via de My Citroën app is belangrijke informatie via de smartphone op te vragen. Denk daarbij aan de resterende actieradius, de laadstatus van de batterij, de tijd die nog nodig is om de batterij volledig te laden en de kilometerstand. Ook geeft de app een seintje als onderhoud noodzakelijk is en hij wijst hij de weg naar laadpunten in de omgeving.
De regels
In Frankrijk geldt de Ami als een lichte vierwieler, die zonder rijbewijs mag worden bestuurd. Franse jongeren vanaf 14 jaar, die in het bezit zijn van een verkeersveiligheidscertificaat, mogen met de Ami op weg. In Nederland mag de Ami worden bestuurd door jongeren vanaf 16 jaar. Dat neemt niet weg dat de eigenzinnige tweezitter ook zeer geschikt is voor forenzen en ouderen, die weliswaar een auto hebben, maar op een praktische manier de stad willen doorkruisen. Wellicht is zo’n Citroën Ami een uitstekend alternatief voor de iconische Canta.
Nog geen reacties