Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B
Nieuwe StreetScooter Work XL speelt in op veranderende richtlijnen
De Europese Commissie heeft Nederland een voorlopig akkoord gegeven voor een uitzondering op de wetgeving. Om de verkoop van elektrische bestelwagens te stimuleren, mogen dit soort voertuigen met een gewicht tot 4.250 kg (inclusief lading) straks bestuurd worden met het rijbewijs B. Als hetzelfde voertuig een brandstofmotor zou hebben, ligt het maximumgewicht op 3.500 kg.
Green Deal Zero Emissie
Het plan maakt deel uit van de Green Deal Zero-Emissie-stadslogistiek en wordt momenteel door het ministerie van Infrastructuur en Milieu verder uitgewerkt. De nieuwe regel moet uiterlijk 1 juli 2018 in werking treden. Normaliter is voor het besturen van voertuigen boven de 3.500 kg het C1-rijbewijs vereist.
Een dergelijke vrijstelling mag uiteraard geen negatieve impact hebben op de verkeersveiligheid. Daarom worden bestuurders straks verplicht vooraf minimaal vijf uur opleiding te volgen over het besturen van een EV zwaarder dan 3.500 kg. Er worden bepaalde technische voorwaarden aan het voertuig gesteld en de uitzondering geldt uitsluitend binnen de Nederlandse landsgrenzen.
Nederland wil het gebruik van elektrische bedrijfswagens promoten, maar de zware batterijpakketten hebben een negatieve invloed op het laadvermogen. Elektrische bedrijfsvoertuigen ondervinden daardoor een concurrentienadeel ten opzichte van conventionele bedrijfswagens. Vandaar de aanvraag voor een uitzondering.
StreetScooter Work XL
Fabrikanten lijken nu in te spelen op dat maximum bruto voertuiggewicht (GVW) van 4.250 kg. Deze week presenteerden Ford en de Deutsche Post DHL hun gezamenlijk ontwikkelde StreetScooter Work XL.
De knalgele, volledig elektrische bedrijfswagen heeft een laadruimte van 20 kubieke meter, een laadvermogen van 1.350 kg en een maximaal toelaatbaar gewicht van – jawel – 4.250 kg. Hij wordt gebouwd met een batterijcapaciteit van 30 kWh of 90 kWh, goed voor een actieradius van 80 tot 200 km. De elektromotor levert 150 kW vermogen en 300 Nm trekkracht.
De StreetScooter Work XL is aanvankelijk speciaal voor Deutsche Post DHL ontwikkeld, die op termijn het complete wagenpark wil elektrificeren. Eind 2018 moeten zo’n 2.500 exemplaren van de Work XL rondrijden.
Daarna moet de elektrische bedrijfswagen ook aan andere bedrijven verkocht worden. Precies zoals bij de kleinere StreetScooter Work, die ook in eigen huis door DHL’s dochterbedrijf StreetScooter is ontwikkeld en nu door Spijkstaal en leasemaatschappij Alphabet naar Nederland wordt gehaald.
Nog geen reacties